Jeg synes boka var veldig kjedelig. Har skrevet om den her: http://knirk.no/2012/06/jotnens-hjemkomst-andreas-bull-hansen/
Åpne sår virket som en krim etter min smak. Den er både mørk og ubehagelig om dysfunksjonelle mennesker og familier i en småby i USA. Jeg er for eksempel veldig glad i både Mo Hayder og Minette Walters som skriver noenlunde i samme gate. Jeg ble likevel ikke overbegeistret over denne. Det ble rett og slett litt for mye av det mørke og litt for lite krim. Omtrent alle karakterene er overdrevent mislykkede og/eller forskrudde, og dette gjelder hovedkarakteren spesielt. Camille graver seg nesten ned i selvmedlidenhet og destruktivitet. Hennes forhold til sin mor er vondt å lese om, men bortsett fra det får jeg ikke så veldig mye sympati for henne.
Noe av det jeg liker best ved Minette Walters sine bøker er miljøskildringene fra ulike små samfunn i England. I begynnelsen av Åpne sår frydet jeg meg også over dette, men så ble det som sagt bare for mye galskap. Det kan godt være dette er realistisk, men jeg kjøpte det ihvertfall ikke. Når heller ikke krimplottet er særlig godt eller spennende og ikke minst kommer veldig i bakgrunnen, ble ikke dette en stor leseopplevelse for meg, men det ble heller en litt tung og treig en.
Kan jo hende du synes noe annet enn meg. Det er det som er så fint med bøker - vi liker forskjellige ting!
Dette går fra å være en bok med et interessant konsept til å bli en helt ordinær ungdomsbok om forelskelse med en veldig tydelig moral og en relativt forutsigbar slutt. Jeg likte godt den originale måten Jay Ashers bygget opp sin forrige bok, 13 Reasons Why, men denne gangen lykkes det ikke helt. Til tross for at jeg koste meg med mimring fra 90-tallet holdt det ikke så langt når jeg ikke sympatiserte særlig med karakterene, og forventningene ikke ble innfridd i historien.
Verdensredderne tar opp viktige politiske spørsmål som nok ikke er så vanlig i norske ungdomsbøker, vel egentlig er det ikke så mye av det i den norske voksne samtidslitteraturen heller såvidt jeg har fått med meg. Dette liker jeg veldig godt og håper flere følger etter. Det blir også sådd noen tanker i meg som leser som kanskje gjør at jeg tenker meg litt mer om i forhold til hvilke produkter jeg velger å kjøpe. Boken har ellers et godt driv som gjør den lettlest og fengende. Likevel synes jeg ikke den er like god som Strangers forrige bok om Emilie, Barsakh. Det kan være den med fordel kunne gitt mer plass til Reenas historie for å gi ekstra tyngde til historien som er relativt enkel. Det hadde den hatt plass til for dette er en liten bok.
Aina Basso er utdannet historiker og har dermed de historiske fakta på plass og dette gir romanen troverdighet. Hun har hentet formular og tilståelser fra virkelige svartebøker og rettsprotokoller (dette står i etterordet). Jeg synes likevel den store styrken hennes er språket. Det flyter så vakkert og tar deg rolig inn i handlingen på poetisk vis. Selv om det er grufulle og dramatiske ting som skjer blir det skildret med en ro og varhet som på mange måter forsterker inntrykkene.
Hovedpersonen heter Drothe og byen vi er i heter Ildrecca. Det er en farlig by hvor bare de med list og et våkent øye overlever. Drothe har vært medlem av The Kin i mange år, en organisasjon for tyver – alt fra rennesteinsskurker til gentlemanstyver fra adelen. Vi finner flere Bosser og Drothe er en smarting som driver sitt eget spill. Helt til han mister fotfestet og blander seg inn i ting som er mye større enn han først antar. Drothe er en fin fyr, selv om han er på lovens feil side. Særlig i duett med bestekompisen Bronze Degan, skriver Hulick karakterene sine godt ut. En av styrkene er hvordan de ulike karakterene arbeider både mot og med hverandre, det er ikke den der «en for alle, alle for en» hvor man stiller opp for den andre uansett – dette er er mer troverdig egentlig – hva koster det å stå opp for det man tror på – selv når det går ut over ens nærmeste relasjoner. Det gnisser mellom personene, og det liker jeg. Verden er godt konsturert, både byen, historikken (som Hulick ikke drukner oss i, takk takk) og ikke minst organiseringen – både av The Kin, men også den vel så interessante Degan ordenen – en slags miks mellom riddere og handelsfolk.
Jeg har skrevet mer på: http://knirk.no/2012/04/among-thieves-douglas-hulick/
Takk skal du ha!
Ja, det er Gwendolyn," sa Paul. "Og den fyren som klamrer seg til henne som om hun var yndlingsbamsen hans, er fetternevøen min.
It wasn't love at first sight. They ran into each other one morning in a sunny clearing in the forest. A few moments of stunned silence. "Glockenspiel", Adam pronounced, thinking (but with terrible doubt) he'd found another animal in search of a name. When Eve approached him, proffering a handful of elderberries, he threw a stick at her and ran away.
The first thing to say about Eve is that she was a big improvement on the Adam design, or that Adam was an extremely misguided version of the Eve design. (Consider testicles. Two concentrated nuclei of absolute vulnerability. Where? Dangling between the legs. I rest my case.)
When the sun shone, he rejoiced. When the rain fell, he rejoiced. When neither sun shone no rain fell, he rejoiced.He was a one-speed kind of guy, Adam, until Eve came along.
What was Eden if not an exercise in Divine ambivalence?
Som sist liker jeg veldig godt det lokale grepet Hanssen gjør i bøkene sine. Han klarer å gjøre Lommedalen til et eget miljø og gi folka tilknytning til stedet. Det blir litt «landsbyliv» over stemningen og det liker jeg. Hovedpersonene i historien er sympatiske på en behagelig måte, uten å bli platte av den grunn. Hanssen går håndverksmessig til verk når han konstruerer plottet og karakterene sine. Han klarer å begrense seg, og å avslutte historien uten at den blir for lang. Det står det respekt av.
Jeg likte nok likevel denne boka dårligere enn den forrige. Jeg synes den dramatisk er flat, særlig i andre del. Jeg synes ikke han klarer å bygge opp tilstrekkelig spenning, og jeg blir ikke overrasket underveis. Løsningen er på en måte for selvfølgelig, og slutten blir nesten litt komisk. Det ligger ikke nok spenning mellom linjene, det gjelder også den lille bihistorien om Bredes bror. Kanskje forfatteren burde studere mer dramaturgi, lese mer McKee, og få spenningsoppbygging inn i ryggraden i enda større grad?
Jeg har skrevet mer om boka her: http://knirk.no/2012/03/nattegjest-kurt-hanssen/
Å, denne boka likte jeg veldig godt. Jeg har skrevet om den her: http://knirk.no/2009/09/jo-fortere-jeg-gar-jo-mindre-er-jeg/
Ååå, denne husker jeg så godt fra min egen barndom! Jeg har den stående i hylla enda. Mimre mimre.
Jeg likte boka, men synes den er svulstig og klisjefylt til tider. Jeg har skrevet om den her:
http://knirk.no/2012/02/boktyven-markus-zusak/
The only animal from which humans have nothing to learn, in fact, is the sheep. Humans have already learned everything the sheep's got to teach.
Bra omtale! Måtte bare kommentere det du skriver om å personifisere Døden. Det er jo veldig vanlig å gjøre. I eventyr, myter, sagn, legender - han dukker alltid opp. Ikke for det - du kan jo synes det er rart for det. :o)
Jepp! Dette er en fantastisk bok! Jeg har skrevet om den her:
http://knirk.no/2012/02/litteraer-salong-brit-bildoen/