Ja, spørsmålet var mer en umiddelbar reaksjon enn noe annet. Beklager at det skapte ubehag. Jeg fikk bare en følelse av at pensum på litteraturvitenskap (masterprogrammet medregnet) er veldig dominert av mannlige forfattere ut fra det du skrev. Noe det jo forsåvidt er, i alle fall om vi snakker om den eldste litteraturen. Jeg har ikke studert litteratur mer enn et år (dvs. jeg har tatt to emner) og ikke satt meg så nøye inn i pensum på høyere nivå, så kanskje det heller er det jeg skal gjøre enn å "angripe" deg, hehe.
Jeg liker å tenke på skrivingen som et håndverk. Jeg tenker med hånden. Alt det jeg ikke tenker med hånden, er tanker. Å tenke med hånden: det er dette som er å skrive. Man kan ikke unngå å legge merke til at skriften er eldre og klokere enn den som sitter og skriver. Skriften er der på forhånd, og det er om å gjøre å følge språket når det arbeider, det er dette som er å skrive.
Her kommer et muligens provoserende spørsmål, men jeg velger å stille det sånn som det umiddelbart dukket opp da jeg hadde kikket gjennom hele lista, altså fra levra: Er den utelukkende mannsdominert fordi du kun interesserer deg for mannlige forfattere, eller er det masterprogrammet i litteraturvitenskap det er noe veldig galt med? (Eventuelt, mindre fordomsfullt: Hva tror du er grunnen til at du ikke har mer enn én kvinnelig forfatter på lista med 32?)
Jeg vil begraves i en rundkjøring
slik at all trafikken blir en kortesje
som aldri tar slutt Ringer rundt meg
lik dem rundt de ytre planetene
der partiklene byttes ut
men ringene alltid består
Jeg tror alt av Tone Hødnebø er verdt å lese. Det samme gjelder Kristin Berget. Voksne dikt av Geir Gulliksen anbefaler jeg, men det finnes fine ting i de andre samlingene hans også (det finnes en som heter Hvis jeg må være meg. Dikt 1995-2005 som inneholder fire av dem). I tillegg er han en veldig bra romanforfatter (Tjuendedagen og Forenkling er de beste jeg har lest av ham).
Mange er begeistra for den fortellende og litt naivistiske Merk mine ord, åleinemor av Kristin Auestad Danielsen. Jeg synes den var litt ujevn, men den har en del svart humor, noe som løfter den.
Å menge seg med myke revner i halvråttent rispapir og nyss utgravde fuglenebb blant virvlene i gresset. Knekke opp knokene, åpne huden, bale med å få dette avskummede, sammenfiltret skvulpende og umulige å bli kvitt, til å stige ut i tuppen av gresstråene som spirer ut av munnen, sette alt inn på å dynkes med prikk prikk prikk.
Ramsalt fantastisk! jeg har kjent noen krigs seilere,drukket øl på Guldfisken i Oslo som 15åring,snakket med krigs seilere på Bæreia,nå er de fleste borte...gleder meg til Skytteren og muligens en 3djebok.
"En dagdriver!" - det lyder jo som et kall, som en bestemmelse, det er jo en hel karriere.
Veldig fin omtale, elsker den serien selv :) Men treeren er ikke siste bok i serien, jeg har lest at det skal komme to bøker til i Fairyland-serien så det er jo bra <3
The men nearly all had slightly villainous beginnings of beards.
Jeg visste ikke at jeg var interessert i landbrukspolitikk engang, før jeg fant denne boka. Men så begynte jeg å lese, og den var en pageturner! Har slukt hele boka på to ettermiddager, og nå er jeg både oppbrakt, frustrert, engasjert og vil bli diktator for å forandre all matproduksjon.
ingen.
Nok en nesten umerkelig forstyrrelse, som et insekt eller en tanke
eller skriblelyden over papir: halvt mann, halvt kvinne, verken barn
eller voksen, avkledd i disse klærne, stille og urovekkende uten
noengang å komme til syne eller bli borte, går du forbi og inn i
rommet ved siden av og blir ingen.
Fra Biografi (/samleutgaven Biografi/Dagbok/Brev) av Tomas Espedal.
The shelves were so much taller than he could even dream of being, and Oscar firmly believed people shouldn’t go any higher than they already were.
The apprentice’s name was Wolf, because sometimes the universe is an unsubtle place.
Trettisju
Kan et dikterliv beregnes etter lengden? En silkeorm lever bare noen få måneder. Så blir den til en sommerfugl, og dør. I livstida si har den spunnet masse silke og født tusenvis av spirer til nytt silkeormliv, til nytt sommerfuglliv. Henrik blei bare trettisju år, men som dikter levde han rikt og inderlig. Hadde han levd lenger, ville livet vært fullt av skuffelser og anger og uopprettelig skade. For rasjonell ville Henrik aldri blitt, derfor lukka gudene øynene hans før han opplevde klarsynets smerte. På dødsleiet sa han: "Jeg har bare vært dikter og ingenting annet."
Kroppen er åpen. Lyset siver inn langs fettkanten. Huden gløder. Blodet pumper i en urolig strøm. Beina er spredt. Fukten trenger inn overalt. Leppene er blanke. Det piper i lungene. Kroppen dirrer. Rykningene forplanter seg. Brystet heves og senkes. Lyset over magen endrer seg. Skyggene glir over i et nytt landskap. Huden glinser. Kroppen svulmer. Vinden trekker mot havet. En hinne av hud glitrer i lyset.
Helt enig – dessuten greier han jo stadig å drepe de eneste kvinnelige karakterene han skaper som har litt personlighet, på verste bestialske vis. Mens de gørr kjedelige vakkerkvinnene og de beregnende femme fatale-horene får boltre seg fritt. Hvis han ikke skrev så spennende hadde jeg gitt opp Nesbø for lenge siden, hver eneste gang blir jeg sittende og ergre meg grønn over kvinnekarakterene og forbanner meg på at jeg aldri skal lese ei Nesbø-bok igjen.
Ogni mattina è come una stanza vuota.
E quando i continui sforzi, la privazione del cibo e l'attività fisica portata all'estremo non riescono nemmeno ad avvicinarci a ciò che realmente vorremmo, ci sentiamo impotenti, e ci rendiamo conto che stiamo desiderando l'impossibile: essere più alti quando non si può, avere una diversa ossatura - più esile - e, magari, gli occhi di un altro colore. E nonostante l'assurdità del progetto continuiamo a odiarci, e a cambiare il nostro corpo il più possibile: per avvicinarci almeno un poco a quell'ideale che ossessiona la mente. Insomma, ci condanniamo da soli a non essere mai soddisfatti: come se il corpo che abbiamo avuto in sorte fosse colpa nostra, e non, invece, del destino.
Voglio che il mio corpo occupi sempre meno spazio.