Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Anelser er kunnskapens mor, kommenterte Vårherre, og så ble forbindelsen brutt.
Natten ble kald og i lengste laget.
– Hva er det å dø, Jokum?
– Å dø er å sluke tiden. Du blir alle klokkeslett. Og det finnes ingen avstander mer.
Jeg lo litt.
– Det må i grunnen være herlig.
Vi sitter på bakken, armene strake bak, knekk i knærne. Det er ikke videre komfortabelt, og man ligner litt på en fluktstol. Å støtte seg på albuene hjelper ikke stort, det blir slitsomt, det også, klærne får merker fra gresset, man klarer ikke tenke på annet.
Eg skriv ikkje dette for å klage, men når ein har ein kropp som min, må livet leggast opp deretter.
Hun så bøker i stabler fra gulv til tak.
"Den beste utdannelsen du kan få," sa han. "Se gjennom en annens øyne, så forstår du mer av alt."
Dansen på internett går i en evig sirkel av “skal bare”.
KI er en versting. Et eneste KI-generert bilde krever like mye strøm som å lade opp en mobiltelefon. Seksti sekunder med KI-video består av 1800 bilder, som er det samme som tjue panelovner på 1000 watt i en time
Den digitale kløften mellom rike og fattige er ikke slik vi trodde», er overskriften på en artikkel fra New York Times i 2018, og den fortsetter: «Amerikanske offentlige skoler fronter fortsatt skjermbaserte læringsenheter - til og med tilbud om heldigitale førskoleordninget. De rike svarer med fullstendig skjermforbud i klasserommene.
Husk at jeg skriver dette - og at du leser det - midt i en digital syklon så sterk at vi fortsatt må konsentrere oss om å holde på hatten, ja, å i det hele tatt stå oppreist
Denne bokens mandat kan dermed oppsummeres i to punkter:
1) Å skape et samlet bilde og levere en statusrapport fra dagens digitale skolevirkelighet, med et særlig fokus på barneskolen: Hva skjer i klasserommene, hvordan tenkes det i kommunehusene og hvem og hva er det som har avgjort at norske skolebarn fra fem års alder skal utstyres med egne nettbrett?
2) Å samle inn det som finnes av kunnskap og forskning fra ulike fagmiljøer og sette dem i sammenheng med politisk og teknologisk historie, som et bidrag til at den videre diskusjonen om digitale læremidler i skolen kan skje på et faktabasert grunnlag.
The waterfall sings to me and for a few moments I just breathe in the salty sea air, fresh and warm, and I listen to the gulls up on the cliff and the waves over pebbles behind me. The sun’s beating down on my shoulders but there’s a summer breeze cooling me too.
Constance samlet på fingerbøl. Hun lette alltid etter ulike typer og varianter, av metall eller porselen, på reisene sine, særlig i utlandet, og nå var det som om hun hadde tatt på seg noen av disse under elskovsakten. Fingertuppene føltes annerledes når hun berørte den nakne huden min, de hadde blitt kjølige.
Det perfekte finnes ikke, sier jeg. Det er bedre at hun lærer det nå enn at hun skal holde fast ved en feilaktig illusjon om at livet bør være, og en dag skal bli, perfekt. Livet er et eneste herlig rot. Kaotisk og tragisk og fantastisk og merkelig.
Verdier kan ikke læres bort, bare leves. Mening kan en ikke gi, en kan bare gi et forbilde. Vi skulle ikke føre idealene i munnen. Vi skulle leve dem foran øynene på våre studenter.
Forholdet vårt startet i bagasjerommet på en Volvo 245, for så å forflytte seg til en leilighet på 245 kvadratmeter bak Slottet.
Venner er som pisket krem på livets pai.
Det er bortkastet tid å ønske at man kunne endre fortiden.
The massacre of between eighty and one hundred villagers was carried out at the end of October 1948, not in the heat of the battle but after the Israeli army had clearly emerged victorious in the war.
Reach a certain moment in your life, and you discover that your days are spent as much with the dead as they are with the living.