Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
I De første geseller møter vi 13 fattige jämter, skogsfolk og soldater fra Karl den tolvtes hær. De drar til Bergstaden for å søke arbeid i en nyåpna gruve. I arbeidet får de utfolde sitt sanne heltemot. I hammerens tegn innledes med en storslått fjellskildring. Samtidig får vi et levende bilde av Bergstaden og livet i gruvene. I Tårnvekteren møter vi blant annet fantasten og geniet Erns-Ola, tårnvekeren og astronomen som i sin ensomhet strever med å konstruere en kikkert som kan rettes mot fjerne, ukjente stjerner.
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 1987
Format Innbundet
ISBN13 9788203155116
EAN 9788203155116
Serie Gigantbok fra Aschehoug
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid 1700-tallet
Språk Bokmål
Sider 908
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Kanskje det mektigste man har lest! Skildringen av Tol Olofssons strabasiøse ferd over den iskalde vidda fra Sverige til Røros med - var det barnebarnet? - gjorde at man frøs!!
Falkberget gir realistiske skildringer av det harde livet i gruvemiljøet på 1700-tallets Røros. Kampen om tilværelsen står i fokus, samtidig skildres forholdene mellom menneskene. Vennskap, omsorg, drømmer, håp og lengsel beskrives med sjelden psykologisk innsikt. Historien formidles i et vakkert, nærmest poetisk språk som omfatter rike naturskildringer.
Siden jeg leste Eli Sjursdotter som 14-åring har jeg vært veldig glad i Falkberget. Bøkene hans har kvaliteter som gjør at de kan leses om igjen og om igjen.
Pengene er alltid og under alle himmelstrøg en forbandelse. Har du nogen gang tænkt over det? De er den store dragesæd i verden; der den såes vokser hadet, uærligheden, forsimplingen, løgnen og al tænkelig djævelskab op igjen.
Kirkestillheten er ulik annen stillhet. Kanskje siver himmelens stillhet ned i den som lysstripen i avgrunnen.
Hun så ham som før, like ofte, men traff ham sjeldnere, traff ham nesten aldri. En mann i arbeide var en kold og fjern mann. Han var ikke elskeren, tilbederen, svermeren, men en grå og blodløs skikkelse.
«Ho sjøl har spanderboksa på idag» sa Karin svenske og skjelet mot stuen. Iver blev stående og glo. Han vrengte også det hvite i øinene. «Bærre ho it fe gnagsår tå a» svarte han « ... det er så rart med det en har på første gongen - vet du.»
Hendte gjorde det vel at presten løy. Især nedgangsskoleprestene. Hadde de ikke pantsatt sannhetsordet hos djevelen?
«Her står godt til, stiger?» sa Dopp. «Takk, herr løitnant, vi skyver en dag av gangen ud af vort liv!»
Peder Monsen sto lenge og lette etter et bibelsted for å trøste Kerstin med. Han skjønte at egne ord nyttet ikke lenger - skriftens ord åtte større makt og styrke i trengsel og motgang.
Holdt Adam Salomon på å skifte sinn? Hans sjel var et eneste voksende og fallende tidevann. Det kunne aldri stå stille. Når det hadde nådd sitt høydepunkt falt det tilbake.
Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).