Christianus Sextus

Aschehoug 2004 Innbundet

I De første geseller møter vi 13 fattige jämter, skogsfolk og soldater fra Karl den tolvtes hær. De drar til Bergstaden for å søke arbeid i en nyåpna gruve. I arbeidet får de utfolde sitt sanne heltemot. I hammerens tegn innledes med en storslått fjellskildring. Samtidig får vi et levende bilde av Bergstaden og livet i gruvene. I Tårnvekteren møter vi blant annet fantasten og geniet Erns-Ola, tårnvekeren og astronomen som i sin ensomhet strever med å konstruere en kikkert som kan rettes mot fjerne, ukjente stjerner.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203188091

EAN 9788203188091

Serie Aschehoug tradisjon

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Kanskje det mektigste man har lest! Skildringen av Tol Olofssons strabasiøse ferd over den iskalde vidda fra Sverige til Røros med - var det barnebarnet? - gjorde at man frøs!!

Falkberget gir realistiske skildringer av det harde livet i gruvemiljøet på 1700-tallets Røros. Kampen om tilværelsen står i fokus, samtidig skildres forholdene mellom menneskene. Vennskap, omsorg, drømmer, håp og lengsel beskrives med sjelden psykologisk innsikt. Historien formidles i et vakkert, nærmest poetisk språk som omfatter rike naturskildringer.

Siden jeg leste Eli Sjursdotter som 14-åring har jeg vært veldig glad i Falkberget. Bøkene hans har kvaliteter som gjør at de kan leses om igjen og om igjen.

Pengene er alltid og under alle himmelstrøg en forbandelse. Har du nogen gang tænkt over det? De er den store dragesæd i verden; der den såes vokser hadet, uærligheden, forsimplingen, løgnen og al tænkelig djævelskab op igjen.

Kirkestillheten er ulik annen stillhet. Kanskje siver himmelens stillhet ned i den som lysstripen i avgrunnen.

Hun så ham som før, like ofte, men traff ham sjeldnere, traff ham nesten aldri. En mann i arbeide var en kold og fjern mann. Han var ikke elskeren, tilbederen, svermeren, men en grå og blodløs skikkelse.

«Ho sjøl har spanderboksa på idag» sa Karin svenske og skjelet mot stuen. Iver blev stående og glo. Han vrengte også det hvite i øinene. «Bærre ho it fe gnagsår tå a» svarte han « ... det er så rart med det en har på første gongen - vet du.»

Hendte gjorde det vel at presten løy. Især nedgangsskoleprestene. Hadde de ikke pantsatt sannhetsordet hos djevelen?

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

• "Verker. Bd. 6 - Christianus Sextus 2" av Johan Falkberget
  • "Eli Sjursdotter" av Johan Falkberget