Nordlands trompet

av (forfatter) og Thorolf Holmboe (illustratør).

Gyldendal 2007 Innbundet

Nordlands Trompet handler om hvordan Nord-Norge ser ut, hvem som bor der, og om hva slags liv som leves der både av folk og fe, fisk og fugl. Det ble skrevet på slutten av 1600-tallet, men ble ikke trykt før i 1739, 32 år etter Petter Dass' død.

Nordlands Trompet . Petter Dass’ (1647.1707) store nasjonale dikt om nordnorsk natur og om den norske fiskerbonden . ble skrevet i 1696 . Men verket ble ikke trykt før i 1739 . 32 år etter dikterprestens død. Nordlands Trompet handler om hvordan Nord-Norge ser ut, om hvem som bor der, og om hva slags liv som leves der både av folk og fe, fisk og fugl. Så gode og treffende er disse beskrivelsene at store deler av diktverket er blitt gjengitt som fargerike kraftuttrykk i dagliglivet eller som sitater ved bryllupsfester og på åremålsdager.Forord av Nils Magne KnutsenIllustrasjoner av Thorolf HolmboeInitialer av Karl Erik Harr

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205377141

EAN 9788205377141

Omtalt sted Nordland

Ikke så lettlest beskrivelse av Nordland og Troms på slutten av 1600-tallet. Etterhvert ble jeg likevel revet med av dikterens begeistring for den nordnorske kysten og sterke sympati for kystbefolkningens strev. Det er stort sett fiskeriene det handler om, men Dass er også såvidt innom samenes reindrift. Derimot har han ikke noe til overs for handelsfolk som skjenker fiskerne fulle.

Prestene dengang var avhengige av tiende. Dass redegjør grundig hvordan den ble beregnet i varer og penger rundtomkring. Innimellom skyter han inn korte historier og anekdoter, men forholder seg nøkternt til slikt som sjøormen, som han har hørt om men ikke sett selv. Dass uttrykker begeistring for det nord-norske kostholdet - som rimelig nok først og fremst består av alle mulige fiskeslag og noen ganger hval (mens skalldyr ikke nevnes med et ord).

Språkformen i min utgave fra 1980/97 er ikke modernisert, og ordforklaringene er sparsomme.

Ney! Fisken i Vandet, det er vores Brød,
Og miste vi hannem, da lide vi Nød,

Vær hilset I Nordlands bebyggede mænd, fra værten I huuset, til trælende svend, vær hilset I kofte-klæd bønder; ja samtlig, saavel ud til fiære som field, saa vel den der bruger med fisken paa gield, som salter graa-torsken i tønder.

Her Æde vi Leiver i steden for Stump,
Durksigtig er Brødet, men Maven er plump
Han kræver hver Maaltid en Skrukke,
Den stoppes i Mølie med Lefver og Tran,
Og saa gaaer i Værret det Giestebud an,
Der slikkes baad’ Boller og Krukke,
Toe Leiver, som ere tilsammen vel lagt,
Det giør os en Skrukke, som før er omsagt,
Kast Lefver af Torsken i Gryde,
Skum siden det fedest fra Lefveren af,
Saa faaer du den Mølie, som smager saa brav,
At mange sig derved maae fryde.

(Skrukke – et par flatbrødleiver som er lagt sammen to ganger.)

Kom over denne lista fra 2007 på Dagbladet. En fagjury har valgt 25 norske bøker de mener vi må lese, gamle og nye.

Her er lista.

Noen av diktsamlingene på lista mangler, og da har jeg lagt inn en annen bok og skrevet navnet på den opprinnelige ved siden av den.

Opp gjennom årene har flere norske litterære kanoner blitt utarbeidet. En av nyere dato ble presentert på Norsk Litteraturfestival i 2007. Bøkene vil bi satt opp i synkende rekkefølge.

Lista kan for øvrig òg finnes her.

Juryen besto av:

Liv Bliksrud (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo), Inger Bråtveit (forfattar), Ane Farsethås (bokmeldar i Dagens Næringsliv), Ragnar Hovland (forfattar), Jan Kjærstad (forfattar), Janike Kampevold Larsen (juryleiar, litteraturvitar), Audun Lindholm (redaktør i Gasspedal og Vagant), Marta Norheim (bokmeldar i NRK), Eirik Vassenden (kritikar, post.dok.stipendiat ved Universitetet i Bergen), Henning Howlid Wærp (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Tromsø).

Omtale fra ABC Nyheter-artikkelen:

Det som overraska mest med verka som juryen hadde vald ut, var diktsamlinga Solaris korrigert av Øyvind Rimbereid, som kom ut i 2004. Andre uventa verk var Fridtjof Nansens reiseskildring «På ski over Grønland».

Ei liste på 25 verk som blei presentert i dag under litteraturfestivalen på Lillehammer. Juryen hadde sitt første møte 18. desember 2006.

Omtale fra Wikipedia:

Norsk Litteraturfestival presenterte i 2007 en liste på 25 verk, utarbeidet av en jury med ti personer, ledet av Janike Kampevold Larsen. Av de 25 verkene er det – i forhold til andre lister – mange diktsamlinger, seks eller åtte, alt etter hvordan man regner.

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Bøkene på denne lista dekker en periode i Vest-Europa på 300 år fra begynnelsen av 1500-tallet til slutten av 1700-tallet. Mye har preg av framveksten av individualisme, rasjonalisme og samfunnskritikk. Forfatterne jeg har lest i det siste driver gjøn med meste, men pakker gjerne - av forsiktighetshensyn - satiren sin inn i fantasifulle utopier, en tidlig form for science fiction. Men her er også bøker som innvarsler et mer humant, tolerant syn på tilværelsen. Forfatterne på 1700-tallet legger gjerne vekt på betydningen av et fantasi- og følelelsliv som ikke lar seg innordne strenge rasjonalitetspåbud. Med andre ord begynnelsen på romantikken.

Nederst på lista finnes en rekke faktabøker som jeg synes har vært nyttige for å se forfatterne og deres bøker i sammenheng med tiden de er skrevet i. Her får du også forklaringen på at det er temmelig tynt med med nordiske forfattere på leselisten min. Holberg og Wessel kommer kanskje med ved et seinere høve. (Skrevet 14.7.2019, redigert 18.2.2023).

Bøker med hyllest til, eller innslag av, naturen, naturvitenskapen og biologi.

• "Norges litteraturhistorie. Bd. 1-8" av Edvard Beyer
  • "Stillheten" av Siegfried Lenz
  • "Fuglene var hans - roman" av Marja-Liisa Vartio
  • "Indianerne forteller" av Yngvar Ustvedt
  • "Undringens labyrinter - forelesninger over filosofiens historie" av Trond Berg Eriksen
  • "Finland forteller - noveller fra Fi" av Eeva-Liisa Jor
  • "Sangen om Sørlandet - historien om en øy og et hus" av Ferdinand Finne