2016
Omtale fra forlaget
Mysterieavenyen er en fargerik fortelling, som gjennom et halvt århundre, på tvers av kontinenter, beretter om en manns dramatiske liv. Juan Diego vokser opp i slummen i Mexico, og etter en turbulent barndom blir han bortadoptert til USA. Der utdanner han seg til lærer og blir etter hvert en suksessrik forfatter. I boken møter vi en aldrende Juan Diego på reise ut i verden. Med seg i bagasjen er drømmene og minnene hans; om de fattige foreldrene og søsteren Lupe. Mysterieavenyen sprudler av John Irvings fortellerglede, med hans skakke og eksentriske persongalleri og skildringer, der han våger å ta velkjente elementer inn i ukjent landskap. John Irving er en av våre mest anerkjente og elskede forfattere, med sterke romaner som Garps bok og I en og samme person bak seg. Med utgivelser i mer en 35 land er han blitt en internasjonal bestselgende forfatter. Mysterieavenyen er hans fjortende roman. « ... mer enn noe er Mysterieavenyen en engasjerende, underholdende og litt alvorlig hyllest til litteraturens fantastiske verden.» Sindre Hovdenakk, VG
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2016
Format Innbundet
ISBN13 9788205487413
EAN 9788205487413
Språk Bokmål
Sider 535
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Mysterieavenyen er en historie med mange flere fantasifulle historier og utallige detaljerte poenger inni historien - helt i den John Irvingske skrivende ånd.
Med alle tilbakeblikkene og drømmene som den aldrende forfatteren Juan Diego gjennomgår i denne historien - får vi innblikk i hans liv, fra oppveksten sammen med søstera hans Lupe på søppelfyllinga i Mexico, via det katolske barnehjemmet Bortkomne barn, sirkuset La Maravilla og deretter livet i Iowa City, sammen med adoptivforeldrene Edvard og Flor. Den katolske kirke blir tydelig kritisert i denne boka.
Juan Diego reiser til Filippinene for å oppfylle et gammelt løfte til den gode, vakre gringoen, hippien som hadde desertert og rømt fra USA og Vietnamkrigen, - og som døde, ung og vakker, i Mexico.
Det er denne reisen til Filippinene, og rundt på flere av øyene der, som kompliseres, med alle drømmene og tilbakeblikkene som Juan Diego gjennomlever underveis.
Joda, John Irving kan skrive fremdeles. Men likevel, denne boka fjetret meg ikke like mye som flere av hans tidligere bøker.
John Irving (f. 1942) er en forfatter som har fascinert lesere over hele verden i årtier. For mitt vedkommende begynte det med "Garps bok" tidlig på 1980-tallet, og det fortsatte med "Hotel New Hampshire", "Siderhusreglene" og "En bønn for Owen Meany". Joda, jeg hang fremdeles med da "Sirkusbarn" og "Enke for et år" kom på 1990-tallet, men da var det også klart for meg at noe av magien ved John Irvings bøker var på hell. Likevel leste jeg "I en og samme person", og den boka fikk meg faktisk til å få lyst til å lese John Irvings bøker igjen.
Den 27. januar i år var John Irving på Litteraturhuset i Oslo, og jeg kunne rett og slett ikke la muligheten til å treffe ham, gå fra meg. Jeg har også skrevet om dette arrangementet på bloggen min. (Linken peker til mitt blogginnlegg.) Under dette arrangementet fortalte Irving om bakgrunnen for "Mysterieavenyen". Skuffende nok kunne han ikke møte sine lesere etter arrangementet, slik vi er vant til at forfattere gjør når de er på Litteraturhuset ...
Handlingen i "Mysterieavenyen" er enkel nok. Det handler om Juan Diego som vokste opp i slummen i Mexico. Der var han et såkalt "søppelbarn", som levde av å samle og selge søppel. Senere ble han og søsteren Lupe plukket opp av jesuittene, og trent opp på et sirkus. Slik ble han en "himmelvandrer", dvs. en som gikk på line (uten sikkerhetsnett). Jesuittene fant ham interessant fordi han var et lesende søppelbarn. Lupe var tankeleser, men ute av stand til å kommunisere med omverdenen. Broren Juan Diego var hennes tolk. Moren livnærte seg som prostituert og var dessuten vaskedame. Begge møtte etter hvert en ublid skjebne.
Juan Diego ble bortadoptert til USA, og oppdratt av en transvestitt og en homofil mann. Han utdannet seg til lærer og ble senere forfatter. Han giftet seg aldri, og er i bokas åpningsscene en aldrende mann som ser tilbake på livet sitt. Han er avhengig av betablokkere. For å kunne fungere seksuelt må han ta Viagra, og akkurat dette - seksuallivet hans - har en nokså sentral plass i boka. En mor og en datter blir hans elskerinner, og vi får inngående kjennskap til det som skjer mellom laknene.
Underveis følger vi ham på en reise til Filippinene, via Manila og Hong Kong. Innimellom drømmer han, og ikke bare får han problemer med å skille drøm og virkelighet, men det får også vi lesere ...
"Mysterieavenyen" har absolutt sine gode øyeblikk, men mest av alt ble dette langdryg lesning. Jeg har ingenting imot tykke bøker og mye detaljer, men her ble det i meste laget. Detaljeringsnivået i dialogene mellom hovedpersonene ble så voldsomt at jeg til tider lurte på om jeg kom til å orke å høre lydboka ferdig. Lydboka er på mer enn 20 timer, bare for å ha nevnt det. Kyrre Haugen Bakke leser fantastisk - det står ikke på dét! Men boka er og blir for lang, og i perioder blir det hele rett og sett usigelig kjedelig. Jeg kjente også på at detaljeringsgraden på Juan Diegos seksualliv ikke klarte å engasjere meg, og at jeg ikke fant forvekslingen mellom betablokkere og Viagra særlig morsomt. Forfatteren gjør nemlig et stort poeng av akkurat dette - dvs. at Juan Diego tar feil medisiner til stadighet. Når det er sagt er rammen for historien spennende nok, men et strammere fortellergrep hadde gjort seg her! Kanskje handler det om at forlaget hans har vært tilbakeholden med å redigere boka, fordi den feterte forfatteren kunne bli fornærmet og velge et annet forlag i stedet? Ikke vet jeg. Uansett sitter jeg igjen med et inntrykk av en forfatter som enten snart burde gi seg, eller som burde lytte til noen velmente råd på veien. Og så er det vel noe der med at han uansett selger et tilstrekkelig antall bøker på sitt gode navn og rykte ... For meg ble dette for kjedelig! Og når jeg likevel kom gjennom boka, skyldes det at jeg hørte den siste halvdelen mens jeg sto og malte noen vegger i heimen. Da var det greit nok at det ble en del gjentakelser og treg fremdrift.
Dersom du er ihuga John Irving-fan, bør du sikkert får denne boka med deg. For meg tror jeg det holder å vende tilbake til Irvings tidligere bokutgivelser og lese disse om igjen. Akkurat dét tror jeg ville ha gitt meg mye mer!
Bare for å ha nevnt det: Det er ulike oppfatninger av denne boka! Blant de profesjonelle bokanmelderne får boka alt fra stryk til terningkast fem.
Skjønner jo at denne kjente forfatteren har skrevet en stor roman. Men for meg var den tung og langtrukkent . Jeg så gjerne at den hadde vært et par hundre færre sider.
Fantastisk! John Irving er en mester i å skrive historier. Favorittforfatteren min slår til igjen.
Juan Diego er oppvokst i Mexico, og bor på søppelfyllingen med søsteren Lupe. Hun har et språk som bare broren forstår, og hun kan lese andres tanker. I tillegg tror hun at hun kan se inn i framtiden.
Som vanlig er Irvings univers fullt av utrolige skapninger, men det blir for ujevnt og til tider kjedelig og gjentagende.
Lenke til omtale på bloggen min: Mysterieavenyen
Jeg er veldig glad i John Irving, men her måtte jeg gi tapt. Ga opp etter snaue 100 sider. Dette var ekstremt langsomt, forvirrende og rett ut kjedelig.
Som de andre sier, så forstår jeg at boka er dyp og alt sånt, men den gikk dessverre over hodet på meg.
Måtte gi opp halvveis, klarte ikke å opparbeide et eneste fnugg av entusiasme for verken personer eller fortellingen. Første gang det har skjedd mellom meg og Irving...
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDen dagen kvinner slutter å lese - den dagen dør romanen!
Testen på en god religion er om du kan spøke med den.
Måten du husker eller drømmer om dine kjære på - de som er borte - gjør at du ikke kan hindre slutten deres i å hoppe foran historien deres. Du får ikke velge kronologien i det du drømmer, eller rekkefølgen på hendelsene når du husker noen. I tankene - i drømmene, i minnene - hender det at historien begynner med epilogen.
Kvinner vet når menn ikke begjærer dem; gjenferd og hekser, guddommer og demoner, dødsengler - selv jomfruen, selv vanlige kvinner. De vet det bestandig, kvinner merker det når du har sluttet å begjære dem.
«En misunnelig jesuitt høres ut som en jesuitt med problemer. Ikke si at du plages av tvil, papegøyemann,» hadde Vargas sagt.
«Tvil er en del av troen, Vargas - visshet er for dere vitenskapsfolk som har lukket den andre døren,» sa Edvard Bonshaw til ham.
Det verste som kan skje på sirkuset, er at en løve dreper deg. Det er mye mer som kan gå galt i et ekteskap. Vel hvis det er slik du ser på ekteskapet, antar jeg at sølibatet ikke høres så dumt ut for deg, sa Edward Bonshaw på sin jesuittiske måte. Det finnes faktisk bare en løve på sirkuset, skjøt Juan Diego inn fra baksetet. Resten av dem er løvinner.
Clark French hadde ingen sans for hundesvømming eller å trå vannet; det var som å leve i fortiden, som å være i stillstand. Juan Diego levde der, i fortiden - og gjenopplevde i fantasien alt han hadde mistet, og som hadde merket ham.
Clark var usannsynlig positiv, han hadde en skuespillers kjekke ansikt og en atletisk kropp; og han kledde seg like dårlig, men konservativt, som en fra Jehovas vitner som går fra dør til dør.
I brønnkapellet måtte senor Eduardo og søppelbarna bane seg vei mellom de selvskadende pilegrimmene, som stilte seg til skue på en kvalmende måte. En kvinne kløp seg i ansiktet med neglklipper uten stans. En mann hadde stukket seg i pannen gjentatte ganger med en fyllepenn; blodet og blekket hadde blandet seg og rant ned i øynene hans. Naturligvis kunne han ikke la være å blunke - det så ut som han gråt purpurrøde tårer.
Det finnes ingen tomhet, intet fravær, som kan måle seg med ansiktsuttrykket til et lik