Ingen lesetilstand
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren tar for seg bruken av nasjonale prøver i norsk skole, og ser på hvilke konsekvenser dette får for elevenes læring og den norske skolens grunnleggende verdier. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Norsk skolehverdag preges av stadig mer prestasjonstester. Før nasjonale prøver blir lærere befalt å legge vekk pensum for å drille barna inn mot testene. Foreldre forteller om barn som rammes av søvnmangel og vondt i magen og gråter på grunn av prestasjonspresset. Denne boken undersøker virkeligheten bak testresultatenes blanke fasade. Fører disse metodene til bedre læring? Hva skjer med den norske skolens grunnleggende verdier?
Kunnskapsbløffen er en viktig bok for alle med barn i skolealder og enhver som har hjerte for vårt felles skolesystem.
Magnus E.Marsdal er utreder ved Manifest senter for samfunnsanalyse. Han har gitt ut flere bøker, bla. Tredje Venstre (Forlaget Oktober 2004) og Frp-koden (Forlaget Manifest 2007).
Forlag Manifest
Utgivelsesår 2011
Format Innbundet
ISBN13 9788292866320
EAN 9788292866320
Språk Bokmål
Sider 235
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
For skoleåret 2010/2011 er antall elever henvist til PP (pedagogisk - psykologisk) tjeneste anslått til å være 62 274, mens det ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006/2007 var på 34 905. Det burde vekke oppsikt at økningen er på 78 prosent over fire år.
Jeg er ikke lenger så sikker på at lærerne kan makte å forsvare skolen vår mot en økende råhet i samfunnsklimaet, mot en overtro på forretningslivets resultatmoral som mangler tydelig grense mot forakten for svakhet.
det er ikke noe kunnskapsløft å legge vekk pensum og drille til "mesterskapet" i nasjonale prøver