Kunnskapsbløffen

skoler som jukser, barn som gruer seg

Manifest 2011 Innbundet

Forfatteren tar for seg bruken av nasjonale prøver i norsk skole, og ser på hvilke konsekvenser dette får for elevenes læring og den norske skolens grunnleggende verdier. Med litteraturliste.

Norsk skolehverdag preges av stadig mer prestasjonstester. Før nasjonale prøver blir lærere befalt å legge vekk pensum for å drille barna inn mot testene. Foreldre forteller om barn som rammes av søvnmangel og vondt i magen og gråter på grunn av prestasjonspresset. Denne boken undersøker virkeligheten bak testresultatenes blanke fasade. Fører disse metodene til bedre læring? Hva skjer med den norske skolens grunnleggende verdier?
Kunnskapsbløffen er en viktig bok for alle med barn i skolealder og enhver som har hjerte for vårt felles skolesystem.
Magnus E.Marsdal er utreder ved Manifest senter for samfunnsanalyse. Han har gitt ut flere bøker, bla. Tredje Venstre (Forlaget Oktober 2004) og Frp-koden (Forlaget Manifest 2007).

Forlag Manifest

For skoleåret 2010/2011 er antall elever henvist til PP (pedagogisk - psykologisk) tjeneste anslått til å være 62 274, mens det ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006/2007 var på 34 905. Det burde vekke oppsikt at økningen er på 78 prosent over fire år.

Jeg er ikke lenger så sikker på at lærerne kan makte å forsvare skolen vår mot en økende råhet i samfunnsklimaet, mot en overtro på forretningslivets resultatmoral som mangler tydelig grense mot forakten for svakhet.

det er ikke noe kunnskapsløft å legge vekk pensum og drille til "mesterskapet" i nasjonale prøver

• "Vår korrupte hovedstad" av Erling Folkvord
  • "80-tallet - historien om et misforstått tiår" av Gaute Drevdal
  • "Rosa streker, røde tall - jakten på hva som feiler verdens beste helsevesen" av Marta Breen
  • "Human Web - A Bird's Eye View of World History" av J.R.McNeil
  • "Ellisif Wessel - en biografi" av Steinar Wikan
  • "Å mestre øyeblikket - meditasjon på sekundet" av Martin Boroson
  • "Folk flest er skeive - queer teori og politikk" av Agnes Bolsø
  • "Svartebok over norsk asylpolitikk" av Rune Berglund Steen
  • "Mannen uten egenskaper - og andre problemer i norsk politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Både og - en innføring i konfliktarbeid" av Johan Galtung