Både og

en innføring i konfliktarbeid

Kagge 2003 Innbundet

Boka handler om hvordan man arbeider med konflikter for å finne løsninger. Den viser hvordan konflikter i bunn og grunn er like, uansett om de er store eller små, eller på det politiske eller personlige planet. Forfatteren gir førti eksempler på konflikter, mellom personer og grupper, mellom stater og nasjoner og mellom regioner og sivilisasjoner. Har litteraturliste.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2003

Johan Galtung er en fantastisk person med enestående holdninger og ideer om fredsarbeid. Det er bare synd at han ikke evner å skrive enkelt og engasjerende for folk flest. Denne boka er ikke lettlest, språket er tungt og inneholder mange fremmedord. Veldig synd med tanke på at alle kunne ha noe å lære av denne boka. Terningkast 2, men anbefales likevel på det varmeste!

Følelsene er drivkraften, intellektualiteten er instrumentet.

Kreativitet ligger i grenselandet mellom det intellektuelle og det emosjonelle. Kunnskapsblokker og følelser flyter sammen og plutselig står overskridelsen der, på samme måte som i arkitektur og ingeniørkunst. Gode ideer blir ofte til som en følelse i bukhjernen som arbeider seg oppover, når frem til bokhjernen i hodet, verbaliseres for så å komme tilbake til bukhjernen. I likhet med sann forelskelse skjer dette ikke så ofte. Men når det skjer er det enormt.

• "En flyveappelsin forteller - en fabel for barn og andre mennesker" av Johan Galtung
  • "Johan uten land - på fredsveien gjennom verden" av Johan Galtung
  • "Kunnskapsbløffen - skoler som jukser, barn som gruer seg" av Magnus E. Marsdal
  • "Alt som er - roman" av Brit Bildøen
  • "Raushetens tid - fra misunnelse til beundring" av Kathrine Aspaas
  • "Blodets bånd" av Lars Saabye Christensen
  • "Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien" av Irvin D. Yalom
  • "Døden, skal vi danse?" av Per Fugelli
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Olavs draumar - forteljing" av Jon Fosse
  • "Om vinteren" av Karl Ove Knausgård