Hva skal vi med barn?

Kagge 2008 Innbundet

Boken tar opp debatten om det er forsvarlig å sende barn helt ned i ettårsalderen i barnehagen. Forfatteren er kritisk til regjeringens retorikk om barnehager og ser på dagens situasjon som et sosialt eksperiment. Han drøfter internasjonal forskning, og mener at barn under tre år ikke har godt av å være fulltid i barnehagen. Har litteraturliste.

I 2008 begynner 35 000 norske ettåringer i barnehage. Det er bra for samfunnsøkonomien. Men hvordan er det for barna? Mens skolestart for seksåringer var en reform som ble grundig debattert, har barnehage for ettåringer vokst frem som en selvfølge. Uten at politikere, forskere eller medier har interessert seg for hva det innebærer for barna. Hva sier det om vårt samfunns verdier når det mest ambisiøse målet i familiepolitikken er å skille ettåringer fra foreldrene sine store deler av dagen? Journalisten og småbarnsfaren Simen Tveitereid stoler ikke på regjeringens retorikk om barnehager. Han deler mange foreldres følelse av å være med på et sosialt eksperiment. I denne boka drøfter han internasjonal forskning som er lite kjent i Norge. Han gjør foruroligende oppdagelser og venter med å sende sin egen sønn i barnehagen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2008

I en kultur der karriere har en sentral stilling må nødvendigvis barn bli et hinder.

I Danmark er det blitt et amrked for carselcoacher. De skal hjelpe kvinner til å stresse ned i barselstiden.

• "Norske tabuer - om likhetens tyranni, språk som religion og hellige mødre" av Sanna Sarromaa
  • "Er jeg fri nå? - tidsklemme i verdens beste land" av Linn Stalsberg
  • "Beklager, jeg må være mamma - mammadamens bekjennelser" av Karianne Gamkinn
  • "Kjøkenbenkrealisme - ærlege historier om tidsklemma" av Olaug Nilssen
  • "Nattafortellinger for rebelske jenter - 100 fortellinger om ekstraordinære kvinner" av Elena Favilli
  • "Kunnskapsbløffen - skoler som jukser, barn som gruer seg" av Magnus E. Marsdal
  • "Elster, Andresen, Dahl - roman" av Per Schreiner
  • "Stress og korleis leve med det - 9 historier, 14 tips" av Anne Gunn Halvorsen
  • "Lyden av de andre som bor her - roman" av Solveig Moen Rusten
  • "Mellom bakkar og kjøttberg - oppskrift på en ny matpolitikk" av Espen Løkeland-Stai
  • "Livslyst - om å møte og mestre motgang" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid