Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Peter Wessel Zapffes filosofi og bøker er mer aktuelle enn noen gang. Dag O. Hessen gir oss en spennende innføring i Zapffes pionertanker om naturvern, hans kritikk av veksttankegang og hans dypt originale filosofi om hva det vil si å være menneske.
Zapffe var fjellklatrer, forfatter og en av Norges mest originale filosofer. Han stilte og besvarte spørsmålet om mening med livet med nådeløs grundighet, samtidig som hans tekster er fulle av humor og barske gleder. Hans ironiske betraktninger over menneskenes behov for å fylle livet med trivialiteter og ting, det evige krav om mer av alt, og med det vår stadige ødeleggelse av naturen, har inspirert og fascinert svært mange, deriblant biolog Dag O. Hessen. Zapffe sto sentralt i utvikling av en filosofisk vekstkritikk og formulerte det grunnleggende spørsmålet; hva er målet for menneskelivet, for samfunnet, hvordan kan vi utvikle en kurs som gjør at vi spiller med, ikke mot naturen? Dette er vår tids mest brennende spørsmål, og denne boka er en spennende og lettlest innføring i et dypt fascinerende sinn.
Forlag Kagge
Utgivelsesår 2024
Format Innbundet
ISBN13 9788248936893
EAN 9788248936893
Omtalt person Peter Wessel Zapffe
Språk Bokmål
Sider 227
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Å preke om Zapffe.
Jeg føler det er en mer dekkende tittel enn ‘Å tenke med Zapffe’.
Etter å ha lest denne boka ‘fort og gæli’ i vinterferien har jeg fått en introduksjon til Zapffe. Hessen forklarer HVA Zapffe mener, i korte trekk - men ikke hvorfor han mener dette. Så jeg sitter litt utilfredsstilt tilbake. Hessen har sitt på det tørre; han sier innledningsvis at boka hverken er en biografi eller en dyp analyse av Zapffes filosofi. Jeg må nok lese Zapffes egne bøker for å forstå filosofien.
I utgangspunktet gledet jeg meg til å lese denne boka. Jeg visste ikke noe om Zapffe fra før. Jeg gav meg en gang i kast med Arne Næss, men slengte boka fra meg da det gikk fram at han var utro der borte i Uniten, mens hustruen satt i Norge som en annen Ibsensk Solveig. Nei, gi meg foregangsmenn (og -damer) med ryggrad!
Så da denne boka om Zapffe dukket opp øynet jeg et håp om en mer skikkelig type. Og det kan jeg si med en gang; ryggrad har Zapffe mer enn nok av. Han står som en påle. Men det blir for meget av det gode. Zapffe ser ikke noe mening hverken med eller i livet, og helst burde menneskene bare slutte å å få barn og forsvinne fra kloden?
Jeg får lyst til å riste Zapffe og stappe i ham to Zoloft og be ham gå til psykolog og bli kvitt barndomstraumene sine. Kanskje ville ikke eksistensialismekrisen hos Zapffe vært så stor da. Han er unnskyldt; han er født i 1899, og hører til den stille generasjonen som gjorde sin plikt, og holdt sine psykiske problemer for seg selv. To verdenskriger måtte han også gjennomleve. Eksistensialisme uten glede over kjærlighet er triste greier. Sannsynligvis hadde han hatt godt av å få barn, tenker jeg, for å komme seg ut av hengemyra han gravde seg ned i. (og så enkelt å sitte og være filosof og virkelighetsfjern når man har en hustru som lager mat og ordner det praktiske, da gitt. Ja, han var gift).
Zapffe har imidlertid rett i en del saker også da. Han kritiserte forbruksvanene i samfunnet allerede på 1930-tallet og var klarsynt med tanke på utviklingen her.
Så savner jeg avslutningsvis i boka en vei videre for den humane biosofien og økofilosofien. Hessen burde gjerne gått litt mer inn på det. Hvilke filosofer har i dag latt seg inspirere av Zapffe? Eller er det biologene som har overtatt? Hessen trekker linjene opp til sitt eget arbeid, bl.a. med innføring av økosystemtjenester som begrep og som et politisk virkemiddel. Men jeg lurer på om ikke filosofien til Zapffe og Næss også har ført til utvikling av klimapsykologien? Vil klimapsykologien vise veien videre? Dersom Hessen hadde samarbeidet med en filosof om boka ville den blitt enda sterkere, tror jeg. Men jeg takker for en innføring i Zapffes filosofi!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketMen allikevel, Zapffes dystre grunntone først: Vi er født til død, og fra det øyeblikket vi våkner fra barndommens uskyld til lyden av dødens fossedur over dalen, dreier livet seg om å finne tidsfordriv mens vi driver hjelpeløst mot fossen. Når alt selvbedrag om mål og mening er skrelt vekk, når troens trøsterike fiksjoner om frelse og evighet er tapt, da rives forhenget til side til den kosmiske verdensangst. Det finnes ikke noe sted å hente håp og trøst. For å holde ut denne nihilismens jammerdal gjelder det å trø vannet, skape illusjoner om et meningsfylt arbeid. Og er ikke det mulig, så ta til takke med bullshitjobben for å ha råd til brød og sirkus. Eller bare å holde ut, slå tiden i hjel - og viktigst av alt; makte å holde tilstrekkelig avstand til erkjennelsen av at livet, ja liv generelt, koker ned til en meningsløs gjentakelse der livets lidelse bare er et intermesso mellom fødsel og død."
«I alle fall, så kommer vi fra ingenting og går til ingenting og det er det heller ingen ting å grue for.»
Filosofen, juristen, skribenten, pessimisten, humoristen og fjellklatreren Peter Wessel Zapffe (1899-1990) blir alltid presentert som nettopp dette, en mann med mange og motstridende merkelapper. Han tok for seg av dette livet som han betraktet som en straff å være født inn i, men manglet allikevel evnen til å la livet skygge for døden, det ble alltid omvendt. Allikevel var han både humorist og pessimist, som unektelig framstår som ganske uforlikelige egenskaper, men slik er det ikke. Humoren kan være et middel til å holde ut livspresset, men den kan også gå hånd i hånd med erkjennelsen av livets tunge sider; svart humor eller galgenhumor rommer noe fandenivoldsk som tar brodden av lidelsen.