Skogen

om trær, folk og 25 000 andre arter

Kagge 2023 Innbundet

Det nordlige barskogbeltet ligger rundt kloden som et grønt skjerf. Norges skoger utgjør en flik av dette; et rikt økosystem og en vesentlig del av vår identitet. For skogen er myldrende og magisk, rik på arter og myter, og løper som en barnålgrønn renningstråd gjennom hele vår historievev. Fortsatt trenger vi skogens råvarer. Men skogen skal også bevares som hjem for truet artsmangfold, som karbonlager og som et sted for inspirasjon og naturopplevelser. Hvordan skal dette forenes? Og hvordan har århundrer med hogst forandret det norske skoglandskapet, og hva betyr disse endringene - for artene og for oss? Sverdrup-Thygeson leter etter svar, både i de ørsmå og fascinerende detaljene i samspillet mellom arter, og i de store perspektivene.

I «Skogen» strekker fortellingen seg gjennom tid og rom, fra en tippoldefars flora til nåtid, og fra et insekts lille liv under en barkebit til de milevide skoglandskapene. Skog dekker førti prosent av Norge og er hjem for to tredjedeler av alle artene våre. Anne Sverdrup-Thygeson byr på underholdende kunnskap om skogen, om skogsartenes intrikate samspill og om skogens betydning for vår historie og kultur.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2023

Denne boken er til alle som er nysgjerrig på - og glad i naturen og skogen.

Jeg skulle ønske at noen av de som bestemmer at det skal gjøres inngrep i skog og natur kunne lese boken, og at den kanskje ville bidra til at de kunne prioritere skog og natur fremfor snevre og kortsiktige økonomiske interesser.

For et tre er et liv etter døden ikke bare et håp, men en realitet.

For å løse naturkrisen, trengs gjennomgripende endringer i samfunnet. En nøkkel ligger i hvordan vi tenker natur, hvordan vi verdsetter den. Vi må bort fra at kortsiktig økonomisk gevinst kan trumfe alle andre hensyn og verdier i politiske beslutninger.

Skogen har vært der, underveis og i stadig endring, uendelig mye lenger enn oss mennesker.

Skogen gjør noe med deg. Det store suset i trekronen snakker til deg, det har sunget gjennom skogene i millioner av år, siden karbontiden. For skog har tidsfylde. Trær er arvesølv fra en tid som ikke finnes lenger, en tid du aldri har erfart.

Det gjelder å høste tidlig-dersom målet er å produsere mest mulig biomasse raskest mulig.
Prinsippet er ikke annerledes enn i mye annen produksjon av biomasse. Tenk kyllingkjøtt. Nyklekte, små gule dunballer kan se langt etter voksenlivet, de slaktes tre uker gamle. Kyllingen blir filet, furua blir finer.

• "Jeg er dyret - fortellinger om norsk natur" av Ole Mathismoen
  • "Uten fugler blir ikke livet det samme - hvorfor fuglene forsvinner, og hva vi kan gjøre for å hjelpe dem" av Martin Eggen
  • "Jervesporet - jakten på dyret, meningen og minnene i en krympende natur" av Dag O. Hessen
  • "Under polarstjernen" av Stef Penney
  • "Forlatte steder - livet i et landskap uten mennesker" av Cal Flyn
  • "Reven - portrett av et villdyr" av Andreas Tjernshaugen
  • "Bitre urter - en liten beretning" av Marga Minco
  • "Dyrking i pallekarm - grønnsaker, bær, blomster, urter" av Eva Robild
  • "Appenes planet - hvordan smarttelefonen forandret verden" av Thomas Hylland Eriksen
  • "2070 - alt du lurer på om klimakrisen, og hvordan vi kan komme oss forbi den" av Bjørn H. Samset
  • "Begynnelsen til alt - en ny fortelling om mennesket" av David Graeber
  • "Vinterdans - 1000 kilometer. 14 hunder. Én kvinne" av Marit Beate Kasin