Reven

portrett av et villdyr

Kagge 2021 Innbundet

Hva sier egentlig reven?

Få rovdyr lever så tett på oss som reven. Kanskje ikke så rart at den da også har satt så tydelig spor etter seg i vår kulturhistorie, fra lur, rask og tyvaktig rev i eventyr og sagn til mer moderne versjoner i Torbjørn Egners Dyrene i hakkebakkeskogen, Roald Dahls Den fantastiske Mikkel Rev og Ylvis-brødrenes hit The Fox.
Andreas Tjernshaugen har gått ut i skogen i sitt lokalmiljø på Nesodden for å finne rev, og skildrer i denne boka sine egne møter med det myteomspunne dyret. Resultatet er en bok som ikke bare gir leseren fantastiske naturskildringer av reven ute i naturen, men som også gjør et dypdykk ned i litteraturen, forskningen og historien for å vise hvordan vi har forsøkt å jakte på og temme det fascinerende rovdyret.
Reven er et fengslende portrett som bringer leseren tett på et av verdens mest myteomspunne dyr.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Absolutt verdt å lese. Tjernshaugen er ein kunnskapsrik naturelskar, og fortel om sine eigne møter med reven, men går djupare inn i korleis Mikkel Rev fekk kallenamnet sitt, kva som karakteriserer reven og skil han frå andre dyr, og korleis denne luringen opp gjennom tidene har levd tett på oss menneske, både i naturen og i fantasien vår. Takk til Andreas Tjernshaugen for alle dei flotte bøkene om naturen og dyra som er oss så kjære!

• "Under polarstjernen" av Stef Penney
  • "Fuglenes fantastiske liv" av Jennifer Ackerman
  • "Vinterdans - 1000 kilometer. 14 hunder. Én kvinne" av Marit Beate Kasin
  • "De seks store følelsene - hvordan emosjonene styrer deg mer enn du aner" av Anne Hilde Vassbø Hagen
  • "Meisenes hemmelige liv" av Andreas Tjernshaugen
  • "Hemmelige hytter" av Marius Nergård Pettersen