Hahaha! Underholdende og ganske sjokkerende lesning om viktig tema. En bok som absolutt kan anbefales.
Det spesielle med disse festene var at de ikke var forbeholdt en bestemt aldersgruppe, eller at de var delt opp i forskjellige aldersgrupppper, desperate tyveåringer her, resignerte førtiåringer der, nei, på disse samfunnshusfestene kom alle. Syttiåringer satt ved samme bord som fjortenåringer, fiskeforedlingsarbeidere ved samme bord som undervisningsinspektører, og det at alle hadde kjent hverandre hele livet, forhindret ikke at de slapp seg løs, de sosiale bindingene var helt oppløst, her kunne man se en trettenåring kline med en tyveåring like gjerne som å se en full olding danse og svinge kjolen can can-aktig mens hun flirte sitt tannløse smil. Jeg elsket det, kunne ikke annet, det var en frihet i dette som jeg aldri hadde møtt noe annet sted. Samtidig var det slik at man bare kunne elske det om man selv var der, i det euforiske og kontorlløse, for bare med det minste fnugg av kritikk og smak ville alt styrte sammen og bli en vill parodi eller kanskje til og med travesti på det menneskelige. Ungdommene som tente på kaffen sin slik at den brant med en lav, blå flamme, eldgamle kvinner som så på en med skjelmske, flørtende øyne, skallede menn med funksjonæraktige dresser og slips som i det ene øyeblikket la an på femtenåringer, i det neste stod bøyd over en grøft nedenfor det glitrende samfunnshuset og spydde, ravende kvinner og gråtende menn, alt likesom pakket inn i en lang rekke av dårlig framførte hits fra seksti- og sytti-tallet...
Kundera var også en postmoderne forfatter, men han mangled helt dette tilfanget av andre verdener [som Kjærstad har], hos ham var verdenen alltid den samme... [og] så trakk han hele tiden personenen sine ut av handlingen, grep selv inn og la ut om det ene eller andre, mens personenen likesom stod og ventet, urørlige der foran vinduet eller hvor de nå befant seg, til han var ferdig med utlegningen sin og de igjen begynte å bevege seg. Da så man jo at handlingen bare var "handling", at personene bare var "personer", noe han hadde funnet opp, man forsto at de ikke fantes, og hvorfor skulle man lese om dem da?
Kommentar: Dette sitatet liker jeg både fordi det kommer inn på hvorfor Knaugsgårds litteratur har tatt den vendingen det har gjort - så lang unna det "oppfunnete" som en roman kan bli, men ikke minst også fordi jeg er så enig angående Kundera, og han uttrykker det så presist. Jeg har alltid tenkt på fortellersetemmen hos Kundera som så besserwisser-preget, og den skal alltid forklare leseren ting hele tiden. Og det er tydelig at karakterene bare har som rolle å illustrere filosofiske poenger for ham. Endelig en god treffende kritikk av Kundera :-)
...følelsen av glede steg i meg, men ikke den gleden som hadde med det lyse og lette og ubekymrede å gjøre, denne gleden var festet i noe annet, og når den møtte musikkens melankoli og skjønnhet og den verdenen som døde rundt meg, lignet det sorg, den vakre sorgen, kjærlighetssorgen, det fine og det vonde umulig sammenblandet, og derfra sprang det ut en nesten vill lengsel etter å leve mer. Etter å komme seg ut fra dette, etter å nå livet der det virkelig levdes, i storbygater, under skyskraperer, på glitrende fester med vakre mennesker i fremmede leiligheter. Etter å møte den store kjærligheten...
Kommentar: Akkurat sånn føltes det! I tenårene, når ingenting skjedde og man var trist og lei og det var høst og regnet og man hørte på musikk som ga håp og drømmer om at noe en gang måtte skje.
Det hadde jeg overhode ikke tenkt på, selv om jeg vanligvis kan være raskt ute til å tenke at det nok heller er foreldrene enn barnas skyld at forhold blir som de blir. Du har veldig rett i at alder og livserfaring, eller kanskje den livssituasjonen man er i, farger lesningen. Det er jo ikke usannsynlig at morens bitterhet over forholdet til faren og kanskje de valgene i livet hun endte opp med å ta har gjort at hun har skjøvet sønnen fra seg... Not bad!
Det er halvannet år siden jeg leste denne boka, men den dukker stadig vekk opp i tankene mine. Jeg innser at det må nok være en favorittbok.
Mange interessante poenger i henholdsvis denne anmeldelsen, artikkelen og kronikken:
Dagens Nyheter: Karl Ove Knausgård: ”Min kamp 1”
Hos en forfatter som Tolstoj ... ser alt annerledes ut. Der er det lange beskrivelser av landskaper og rom, skikker og klesdrakter, der ryker det fra børsepipen etter at et skudd er avfyrt, der står smellet tilbake i et svakt ekko, der bykser det rammede dyret opp før det faller om, og blodet, det damper når det renner ut på marken. Der diskuteres jakt i omfattende utlegninger, som ikke vil være noe annet enn det, en sakkyndig dokumentering av et objektivt fenomen, innsprengt i en ellers hendelsesrik beretning. Denne gjerningenes og tingenes egentyngde finnes ikke hos Dostojevskij, det skjuler seg alltid noe annet bak dem, et sjelens drama, og det betyr at det alltid er et aspekt av det menneskelige han ikke får med seg, nemlig det som forbinder oss med det utenfor oss. Det er mange slags vinder som blåser gjennom mennesket, og det finnnes andre formasjoner i det en sjelens dyp.
Mellom de to perspektivene fantes det ingenting. Det var bare det der lille, selvutslettende, og det store, avstandsskapende. Og det imellom, der var det jo dagliglivet utspilte seg. Kanskje var det derfor jeg hadde så vanskelig for å leve i det. Dagliglivet, med sine plikter og rutiner, var noe jeg utholdt, ingenting jeg gledet meg over, ingenting som ga meg mening eller gjorde meg lykkelig. Dette handlet ikke om mangelen på lyst til å vaske gulv eller skifte bleier, men om noe mer grunnleggende, at jeg ikke opplevde verdien i det nære livet, men alltid lengtet bort derfra, og alltid hadde gjort det. Så livet jeg levde, var ikke mitt eget. Jeg forsøkte å gjøre det til mitt, det var den kampen jeg førte, for jeg ville jo det, men jeg mislyktes, lengselen etter noe annet hulte fullstendig ut alt det jeg gjorde.
Jeg liker det som kommer rett før også, det som utløser denne innsikten:
"De sov sikkert der hjemme nå. Tanken kom plutselig, og var kildrende. Det var livet mitt. Det var det som var livet mitt. Jeg måtte ta meg sammen. Løfte hodet." (s. 475)
For det er jo nettopp sånn det foregår, når man får en dypere innsikt av noe slag. Den blir gjerne utløst av noe bagatellmessig og hverdagslig.
Jeg har mye jeg vil si om Knausgård ved en senere anledning, men her ønsker jeg bare å kommentere - siden ingen andre har gjort det - at språket i MK 1 på ingen måte er krunglete. Det fyker avgårde som bare det! Kanskje fordi det også er skrevet i et forrykende tempo? Det slo meg også idag, da jeg lurte på hvorfor jeg også liker skrivestilen så godt, at han skriver som få andre. Mange jeg synes skriver godt skriver kanskje litt likt på et vis - uten at jeg helt har tenkt over dette før. Men Knaugsgårds setninger er ofte originale, uten å virke oppstyltede.
"Omtrentlighetenes konge," ja. Det likte jeg også godt og leste det som en litt artig metakommentar til hans egne sykt og nitidig detaljerte beskrivelser. Haha! Men det skal i ikke ta så seriøst, for han er jo omtrentlighetenes konge. Glimrende!
Dette var virkelig ikke min kopp te. Eneste formildende omstendighet var at det gikk raskt. Den nest viktigste grunnen til at jeg kom meg igjennom boka var at jeg håpet på at det var et slags mysterium som skulle få en oppklaring etterhvert.
Jeg kommer ikke til å kastebort tid på mer psykologiserende, sirkle-poetisk-rundt-grøten litteratur fra Ørstadvik igjen.
Takk for tipset, Sara! Det hørtes spennende ut! Jeg lurer på om jeg ikke hørte et intervju med forfatteren på BBC for noen år siden da boka kom ut og tenkte at dette burde jeg sjekke ut.
Jeg tenkte også at den handler vel så mye om det å være menneske, som det å ha en slik sykdom og ikke minst leve med en som har en slik sykdom. I favorittdrømmen hovedpersonen skildrer er jo alle mennesker som kan lese andres ansiktsuttrykk døde, altså det er bare de med autisme/Asbergers og lignende som har overlevd. Det danner en veldig tydelig kontrast til alt det vonde og kaoset følelser skaper i relasjoner mellom mennesker i Christophers tilværelse. For i en slik verden ville aldri det som skjedde mellom de voksne i boka ha skjedd. Men slik er det ikke i vår verden. Her forpurres og forvanskes relasjonenen våre av komplekse følelser av skuffelse, sårethet og kanskje andre ting.
Christophers sykdom utfordrer de rundt ham og gjør livet mye vanskeligere for dem. Samtidig synes jeg at han viser dem på en veldig enkel måte hva som virkelig betyr noe også.
Forfatteren greier på et forbløffende vis å få fram hva foreldrene føler, selv om alt bare er skildret gjennom Christophers enkle, nesten følelsesløseog svært lettleste språk. Jeg er enig med andre her som skriver at boka blir hengende igjen i tankene lenge etter at en har rast gjennom den.
Illustrasjonenen er originale og enkle, med flott fargebruk! Sønnen min Leo kicket fullstendig på dem da han fikk se Tordivel og gjengen for første gang da han var et par måneder og siden det har han villet lese boka nesten hver dag!
Den siste delen har vi vært litt skeptiske til begge to - ikke er det rim her og tegningene er litt mer kompliserte, men for ikke lenge siden oppdaget vi også diktet om myggen og elefanten. Nå må vi lese det også hver dag.
Hundekjeks Er jeg en blomst? Det vet jeg ikke. Med løftet blondeparasoll står jeg blant penge-urt og vikke og storkenebb og jonsokkoll.
Jeg kommer sent. Men når jeg kommer og kanter landevei og grøfter med mine hvite juniløfter Da er jeg ikke blomst, men sommer.
Ja, definitivt, men jeg synes på ingen måte at den er like ille som Bly. Bly var intetsigende, og jeg er glad jeg helt har slettet den ut av hukommelsen.
En nydelig, stillfaren og ettertenksom novellesamling!
Tankevekkende! Der oppdaget jeg et helt nytt aspekt ved den boka, gitt! Små og store valg som former liv er jo helt vesentlig i både skildringen av moren og av sønnen.
Da jeg leste boka tenkte meg mer på forholdet mellom mor og sønn (kanskje fordi jeg var høygravid med min første sønn da jeg leste den), og på hvordan sønnen skuffet moren akkurat slik hans far hadde gjort det (han overtok jo til og med de gamle klærene hans til slutt), og på hvordan det gikk an å være så tafatt som Arvid. Jeg håpet aldri min sønn skulle bli så tafatt at han bare sitter å venter på sin mor hvis hun sitter alene ute ved havet og gråter. Og akkurat slik handlet jo Arvids far også...