I do not see that computers are bringing us one step nearer to anything that does matter to me: peace, economic justice, ecological health, political honesty, family and community stability, good work.
farvel alle hemmeligheter
for de skal deles,
de skal deles og deles
når alle er opptatt med å bli sett, er det ingen som ser
What we’re doing isn’t civilized, I know that. But I know it must have happened to you too. Like me, you must have woken up one day and suddenly realized the inevitable: we no longer live in civilized times.
I det nyliberala La-La-land är vi välfärdskonsumenter när vi blir sjuka eller ska börja förskolan och vårt värde är beroende av vår konkurrenskraft, köpkraft och anställningsbarhet.
Vad händer när materialistiska termer som syftar till att effektivisera produktionen används för att beskriva mellanmänskliga relationer?
nattfiol
i mørk skog
står der
og skinner
for ingen
jeg sier ofte
«man»
når jeg mener
«jeg»
og «folk»
når jeg mener «du»
og «senere»
når jeg mener
«akkurat nå»
hver gang du holder
blikket
kalver en del
av fonna
i meg
Hvorfor alt gnålet om «sjelens sult» når en deilig blings gjør susen?
Nye skor kan gje føtene gnagsår.
Det tyder ikkje naudsynlegvis
at dei var eit dårleg kjøp.
Gjer det vondt etter fyrste vandringa,
gje deg ut på ei andre.
Kjem du heim att med nye smerter,
legg i veg ein tridje gong.
Skorne formar seg etter føtene.
Føtene gjev etter for skorne.
Tærne bøyer seg,
skolane tøyer seg,
huda på hælane hardnar.
Tilhøvet mjuknar og blir jambyrdig –
Blir ei enkel, heilstøypt sanning
på veg ut i verda.
I mars månad kjem dei
til det frosne jordet attom huset vårt –
ein flokk mørke ryggar
med lyse bukar.
Dei skal vidare nordover,
men dryger lenge nok
til å minne meg på at det eg kallar heime
berre er ein rasteplass.
Det er ikke om det blir lettere eller ikke
som avgjør om det er riktig, sier morfar.
Det er en kjensgjerning at det finnes adskillige ansikter her i verden som naturen har slurvet med under utarbeidelsen. Den har ikke anvendt noe som helst finere instrument, som fil eller drillbor og lignende, men simpelthen hugget rått til av alle livsens krefter: den har svunget øksen én gang, så var nesen der, nok en gang – det var munnen, med et grovbor har den skaffet plass til øynene, og uten å finhøvle har den sluppet fyren ut i verden med de ord: «Liv er det i ham.»
The Christian is the one who, wherever he looks, sees God everywhere and rejoices in him.
Besynderlig er det innrettet her i livet: dets muntre sider blir med ett så bedrøvelige dersom man oppholder seg for lenge ved dem, og så får man til slutt de merkeligste innfall.
Vi, som bare er
en dråpe i havet,
la oss være klar til
å bli den dråpen, som
får begeret til
å flyte over.
Det borgerlige samfunns
verdinorm er klar:
Man er hva man har.
Det nye skjer når den,
som alltid er tiltenkt
tilskuerens rolle,
begynner å bry seg.
Den, som er tilhenger av
kreftenes frie spill,
regner med at andre
skal tape spillet.