Men er dom grinete og triste når dom går inn på butikken, så er dom dess bliere når dom går ut att. To sukkertøypåsår, tyggegummi, sjokoladeplater så store som kakuskiver! Og enda har dom gjort slik a mor sa-kjøpt for "det som vart att". Å-det vart så veldig mye. For på butikken hadde dom itte mandler.
Men hæin Even følte det slik at hæin aldri mer torde å vise seg åkke i Svea hell på butikken.Det
måtte vara detti her dom kalte samvittigheta
Why follow trends when others follow you?
Setningene hennes ble halve når hun snakket om seg selv
Så jeg oppdaget sannheten for tidlig, og da var det for sent
Takk! Denne har jeg planer om å lese i nærmeste fremtid, og da kan en diskusjonstråd være nyttig!
Jeg ser at det trekkes paralleller mellom Beatles og Seierherrene, og jeg kan til dels si meg enig i det, om man konsentrerer seg om del to i boka. Forøvrig likte jeg denne delen bedre også, da den historien som blir fortalt her, det miljøet som blir skildret, nok er mer gjenkjennelig og engasjerende for majoriteten av leserne. Jeg personlig vokste verken opp i Oslo, eller på 50,-60,-eller 70-tallet, men likevel engasjerer denne tidsepoken i norsk historie meg, både her og i Beatles. Like viktig er nok også Jacobsen og Saabyes fortellerstemme, og ikke minst karakterene, i disse to bøkene.
Det jeg synes er litt synd med Seierherrene, er at til tross for den lineære strukturen og åpenlyse sammenhengen mellom de to delene, føler jeg nesten at boka kan leses som to separate deler. Jeg skjønner så godt hva Jacobsen "prøver" å få til og han lykkes nå også i det, men likevel tror jeg han mister en del lesere grunnet bokas første del, og det er synd. Jeg tror nødvendigvis ikke at man må ha lest del 1 for å forstå del 2. Og nettopp derfor synes jeg Beatles er et godt alternativ; her konsentrerer man seg om èn historie og tidsspennet og karakterer er betydelig innsnevret. Dette bidrar igjen til at forfatteren kan gå dypere inn i karakterene, miljøskildringene og historien generelt. Betales er jo også en trilogi(om de to siste bøkene er like gode kan dog diskuteres), men dette er også et godt stykke arbeid som virkelig skildrer en sentral epoke i norsk historie.
Bestefattern er også med, en underlig skrue egentlig, han snyter seg i henda og tørker det av på bikkja som ligger under bordet, og det er kanskje litt vemmelig, men litt stilig også, å være så gæern enda du er søtti år.
At Jotun som femtenåring, som atten-tjueåring aldri røpet den, skyldes kanskje at han var den første som forsto at det vesentlige med en historie ikke er at den er sann, men at den overlater til leseren å fylle ut de tomme rubrikkene.
Denne fortellerteknikken du beskriver er nettopp det jeg jeg liker så godt ved boka, og Roy Jacobsen generelt. Det muntlige språket og dialekten setter sitt preg på historien og gjør at forfatteren skiller seg ut fra andre forfattere(og bøker) jeg har lest. Skal likevel innrømme at jeg også begynte på denne en gang tidligere, og som hos deg ble den avbrutt etter relativt få sider. Jeg syntes ikke det var noe driv i historien, jeg var ikke spent på hva som ville skje senere, jeg mistet oversikten over hvem alle de forskjellig personene var og jeg synes språket var tungt.
Nå, et par år senere, har jeg derimot gitt boka en ny sjanse, og selv om jeg heller ikke nå følte det helt store gjennom hele første del(dette kan kanskje ha noe med at jeg personlig ikke har noen direkte tilknytning verken til dette stedet eller denne epoken i norsk historie). Men, da jeg kom til bokas andre del løsnet det virkelig. Her er den Roy Jakobsen jeg kjenner igjen fra "Vidunderbarn". Grunnen til at jeg likte denne bedre er at vi nå blir kjent med annengenrasjonen; vi bytter synsvinkel og fortelleren snakker nå direkte til leseren, det likte jeg. Språket er enklere, men fortsatt denne muntlige fortellierstilen med innslag av "lokale" ord, men jeg synes alt dette fungerte mye bedre her. Det er også mye mer humor og action i denne andre delen av boka.
Jeg mener ikke med dette at du på død og liv skal lese boka, som for med alt annet er jo ikke alt for alle. Jeg vil bare si at den blir bedre. Og om du likevel bestemmer deg for å ikke lese den, så les "Vidunderbarn", om du ikke allerede har gjort det. Den er fantastisk!
Charlie, do you know how smart you are?
I asked Patrick if he felt sad that he had to keep it a secret, and Patrick just said that he wasn't sad because at least now, Brad doesn't have to get drunk or stoned to make love
My brother used to tell Polish jokes, which I know is wrong, but I just blocked out the Polish part and listened to the jokes. Hillarious.
Du har fått sparken to ganger på grunn av fyll, Freddy. Du trenger ikke ei ny skjorte, du trenger et nytt hue
Jeg flykter, farer ned trappene selv om det ikke er noen som kan jage meg. Det er faktisk ingen. Alle er døde. Mamma er død. Pappa er død. Lillebroren min Ludvig er død. Og sannsynligvis alle andre også.
Hvordan kan alt være så stille? Ting burde brenne, eksplodere og smelle. Katastrofer er ikke stumme.
Kvifor er det ingen som mobbar dei pene? Er det fordi me ikkje vil tru at noko som er vakkert, kan vera så fullt av ingenting på innsida? Prestasjon er alt. Innhald ingenting
Eg vurderar å seia at det berre er tull, men eg let vera. Såpass ironi må til og med en med lærerutdanning skjøna
-Er du alltid så sur?
-Eg er tenåring
Dette kan aldri gå bra, tenkte jeg med meg selv allerede første gang. Dette må det bli klager av, og ganske riktig, mor fikk vondt i hodet av de tette støvskyene som virvlet rundt i rommet. Den nye latinske ordboken til Margot ble full av støv, og Pim bemerket at gulvet slett ikke så noe bedre ut. Utakk er verdens lønn.