Verden

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Mangschou 2016 Innbundet

Meto er igjen innesperret i Huset. Men noe er annerledes. Meto blir skilt fra brødrene sine og utpekes som forræder. Han føres til den hemmelige delen av Huset, reservert for medlemmene av gruppe E - elitetroppen som utfører oppdrag utenfor øya. Kommer han noen gang til å se brødrene sine igjen? Vil Cæsarene la ham reise til fastlandet? Og kommer han endelig til å finne ut av sannheten om Huset?

«Verden» er tredje bok i serien. Meto-trilogien - fra en brutal og klaustrofobisk virkelighet.

Yves Grevet har gitt ut over 20 barne- og ungdomsbøker. Meto-serien var hans litterære gjennombrudd. Vinner av 13 franske litteraturpriser.

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2016

Serie Meto (3)

Genre Science fiction Dystopier

En god slutt på en trilogi jeg har hatt noen fine timer med. Drivet og stemningen man har blitt vant med fra de to første bøkene er tilstede også i den tredje, men til tross for at den siste boken er betydelig lengre enn de første to, så synes jeg enkelte deler av historien kunne vært enda mer utbrodert. Jeg hadde ikke sagt nei takk til en fjerde bok, men samtidig slutter boken på et mer enn nok konkluderende vis for en som er småallergisk mot åpne slutter. En serie jeg ikke vil nøle med å anbefale for ungdom i alle aldre.

• "Øya" av Yves Grevet
  • "Huset" av Yves Grevet