Dette dreper oss

Vigmostad Bjørke 2021 Innbundet

I begynnelsen av mars 2020 forlater 16 år gamle Samuel alt og flytter ut i skogen sammen med faren for å overleve truslene om dommedag. Faren er en prepper som frykter atomkrig, invasjon, pandemier og myndigheter, og han har i mange år forberedt seg på å leve borte fra sivilisasjonen, overbevist om at fienden er ute etter ham. Samuel har alltid blitt dratt mellom den manipulerende og autoritære faren og den snille, men fortvilte moren. Da moren dør, velger Samuel å tro på farens verdensbilde for ikke å bli forlatt. Men livet i skogen blir ikke som noen av dem har trodd - og valget Samuel tar, skal få katastrofale følger. Dette dreper oss er en rå roman om nådeløs natur og et nådeløst forhold mellom far og sønn.
«Velskrevet ubehag om uunngåelig undergang ... en stram og intens thriller» Morten Olsen Haugen, Aftenposten

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241954382

EAN 9788241954382

Genre Spenning

Velskrevet og rå (ungdoms)roman om hvor langt noen er villige til å gå i sin frykt for en pandemi. Når en tror at hele samfunnsstrukturen kollapser og at myndighetene er etter dem. Det handler om overlevelse i en tøff norsk natur og om et heller anspent far og sønn forhold. Spennende lesing fra start til slutt!

Les gjerne hele omtalen min her.

Det er 2020. Samuel og faren har flyttet fra byen, og bygget seg en slags hytte i skogen. Faren har alltid vært en dommedagsprofet når det kommer til å være forberedt på det verste; pandemier, atomkrig, terror og invasjon. Nå skal de leve av det de klarer å skaffe selv, noe som ikke blir så enkelt som forventet.
Moren til Samuel døde nylig, og hun var farens rake motsetning. Mild, snill, men også fortvilet over hvordan ektemannens verdensbilde ødela for den lille familien.
Forholdet til faren blir ikke akkurat bedre av at de har lite mat, og for hver dag som går, virker faren mer forstyrret. Samuel tar et valg som skal få voldsomme følger.

Dagsaktuelt tema, og interessant å lese om Samuels forhold til foreldrene. Synes boka er treg en god stund, men spenningen stiger etterhvert.

• "Baobabtreets frukt - roman" av Maite Carranza
  • "Rasende binne" av Ingebjørg Berg Holm
  • "Stygg kjærlighet - en roman" av Colleen Hoover
  • "Tabita" av Iben Mondrup
  • "Den siste rømling - roman" av Tracy Chevalier
  • "Den gode vennen - roman" av Bjørn Esben Almaas
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen
  • "Sinne - roman" av Ann Helen Kolås Ingebrigtsen