Veien til Lan

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

En dag Shile er ut og gjeter, finner hun en sti inn i det området alle trodde var farlig og bebodd av de underjordiske. Hun bestemmer seg for å undersøke saken. Anledningen kommer før hun kunne ane, og sammen med broren Jim tar hun seg opp i det uframkommelige området. De oppdager at det har bodd folk her, eller at det faktisk bor noen her fremdeles. Det er kanskje noe sant i beretningen om Lan allikevel.

Det er den unge jenta Shile som en dag oppdager en sti som leder inn i bak de fjellene alle trodde var utilgjengelige og øde. Riktignok har området der inne vært omhyllet av gjetninger og myter om underjordiske, om en skatt som skulle være skjult, men ingen hadde riktig trodd at det virkelig fantes et uoppdaget folk, faktisk en hel sivilisasjon, der inne i de avsondrede fjellene. Det er Shile som finner veien, og Shile blir også med videre når det hemmelighetsfulle landet skal utforskes. Shiles nysgjerrighet og vitebegjær bringer henne og leserne inn i spennende situasjoner og i problemkomplekser som har paralleller til vårt eget samfunn, og derfor gir oss anledning til refleksjon. Og ved siden av å være spennende, har historien også en stor dose romantikk i seg. Det er i Lan Shile møter den store kjærligheten.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

Genre Spenning

Det er noen år siden sist jeg har lest en bok av Anne Berit Aspås, så jeg var redd for at jeg ville ha vokst fra bøkene hennes, siden de virker å være hovedsakelig rettet mot barn og ungdom, men jeg likte denne boka kjempegodt. Den er akkurat passe lang, lett å lese, og handlingen er enten spennende, morsom eller interessant fra ende til annen. Jeg blir helt oppslukt av handlingen i Aspås sine bøker, det er nesten så jeg selv lever i verdenene hun skaper. Denne boka virker å være fantastisk for barn og ungdom, og jeg vil tro at mange voksne også kan like den. Boka har alt som jeg mener bør være med i en fantasy- /spenningsbok, og er virkelig verdt å lese!

Nå omringet de oss, nærmet seg fra hver sin kant. Jin sto og vaklet på en stein som lå halvveis under vann. Han jamret hjelpeløst. Det hjalp ingenting å løpe ut i elva. Selv om mennene var barbeinte, vasset de bare etter, de brydde seg ingenting om det iskalde elvevannet. De kunne gripe oss når som helst. Enda tok de det med ro; han som stod rett foran meg, gliste. Tennene hans lyste hvite i mørket.

Jeg leste 117 bøker i 2010, fra jeg registrerte meg her og ut året, før det har jeg ikke noe oversikt over.

Her er mine favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

Uthevet tekst

• "Fjellåndenes rike" av Anne-Berit Aspås