Utvalgte dager

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Boka består av tre individuelle men sammenbundne historier. Den første er en historisk fortelling fra den industrielle revolusjons tid. Den neste er fra vår tid, der terror oppleves som en klar og overhengende fare i våre liv. Den siste er satt til New York 150 år frem i tid. Byen er full av immigranter fra den første bebodde planeten som ble oppdaget.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202249465

EAN 9788202249465

Omtalt tid 1800-tallet 2000-tallet

Omtalt sted New York

Boken virket interessant, men forfatteren skriver i sin kommentar bl.a. at: "... Historiske begivenhetens strenge forløp har imidlertid lett for å komme på tvers av fortellerens behov. .... Etter beste evne har jeg rettet meg etter de historiske detaljene i scener som jeg har henlagt til fortiden. Men det ville være galt om leseren betraktet noe av dette som bokstavelige kjensgjerninger. ..... Enhver som er interessert i den absolutte sannheten om New York fra midten til slutten av der 19. Århundre, gjør klokt i å rådføre seg med "Gotham" av Edwin G. Burrows og Mike Wallaces, ..."
Jeg liker å lese bøker med handling fra andre land, fordi jeg da lærer både om dette landets historie og kultur, og det utvider min horisont. Når en forfatter ikke forholder seg til fakta, blir det for meg vranglære. Takk til forfatteren som "advarte" om dette i sin kommentar, men at forlaget plasserer denne boken under genren : historisk , mener jeg blir feil.

• "Nokturner - fem fortellinger om musikk og skumring" av Kazuo Ishiguro
  • "Havet" av John Banville