Udyret

av (forfatter), Börge Hellström (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

To barn blir funnet døde i en kjellerbod. Morderen rømmer fra fengselet etter fire år, og han kommer til å drepe igjen. Jakten på morderen fører til nye voldshandlinger som sprer seg som smitte fra en småbyidyll til et sterkt bevoktet fengsel. Politi og påtalemyndigheter er maktesløse, og en fars kjærlighet til sitt barn kan få han til å gjøre skremmende ting. For er noens liv mer verdt enn andres? Dette er den første romanen om førstebetjent Ewert Grens.

To barn blir funnet døde i en kjeller. Fire år senere rømmer drapsmannen fra fengselet. Han kommer til å drepe på ny. Jakten på Sveriges farligste seksualforbryter fører til nye voldsytringer som etter hvert sprer seg fra en idyllisk liten by til et sterkt bevoktet fengsel.
Udyret er spennende, sterk og rystende - en kriminalroman som setter viktige spørsmål under debatt. Den skildrer maktesløsheten hos politi og påtalemyndighet, den beskriver fengselsliv og en fars kjærlighet til sin datter, og ikke minst noen menneskers skremmende måte å vurdere andre menneskers liv på. Hvor langt er det tillatt å gå om man i sorg og vrede vil ta hevn og hindre flere forbrytelser? Og har noens liv mer verdi enn andres?
Boken har vakt stor oppmerksomhet og er solgt til flere land.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203208508

EAN 9788203208508

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2005

En litt annerledes, men velskrevet krim med en overraskende avslutning.

Lest 2013

Det kommer stadig nye bøker jeg bare må ha og ønskelista blir stadig lengre og lengre. Siden jeg fortsatt har mange bøker som ligger i lesekø, haster det jo ikke med å kjøpe flere bøker.... men.... må ha det, bare må ha det! Bøker kjøpt pr. 25/12 :)

• "Oppreisningen" av Anders Roslund
  • "Boks 21" av Anders Roslund