Turisten

Gyldendal 2007 Innbundet

Det blir kjedelig for hovedperson Erik Olafsen å observere de TV-overførte krigene på trygg avstand. Han forlater derfor den traurige rutinejobben på postkontoret i Solbergelva og begir seg ut i verden som krigsturist. Fullstendig ute av kontroll sjangler han gjennom krigsområdene, fra Nagorno-Karabakh via Rwanda til Irak, i jakten på sterkere og sterkere opplevelser.

Rabiat, grotesk og komisk portrett av en ung mann på leting etter ståsted i en verden der tilværelsen er blitt til et spill Dagens vestlige turist leter etter stadig mer enestående opplevelser, stadig større adrenalinkick, stadig mer eksotiske eventyr ... og alt skal være ekte. I en tidsalder der fjerntliggende folks nød er autentiske turistattraksjoner og TV-seeren er blitt lidelseskonsument, blir det for kjedelig for romanens hovedperson Erik Olafsen å observere de TV-overførte krigene på trygg avstand. Han forlater den traurige rutinejobben på postkontoret i Solbergelva og begir seg ut i verden som krigsturist. Fullstendig ute av kontroll sjangler han gjennom krigsområdene, fra Nagorno Karabakh via Rwanda til Irak, i jakten på sterkere og sterkere opplevelser. Turisten er en litterær road movie spekket med skrudd humor, og gjennom Olafsens møter med volden og vanviddet i krigssonene, stilles vår hang til elendighetsfascinasjon i et ubehagelig selvransakelsens lys. Erik Bakken Olafsen (pseudonym) debuterte i 2005 med romanen Koranoid.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205370548