Koranoid

Gyldendal 2005 Innbundet

Boken handler om en autist som har fått Koranen på hjernen. I det lille norske bokollektivet hvor han bor må alt leves etter slik profeten foreskriver. Dette fører blant annet til meget frustrerte pleiere. Forfatteren forteller også historien om den norske sjøkapteinen som strander i et arabisk land og blir muslim, og om den svenske forskeren som studerer den islamske retningen "de klanderverdige".

Dristig og original debut om historieforfalskning, halalpølser, islam og autisme Kranoid er en bok om kjetteri og ortodoksi, om verdikollisjoner og hjelpeløshet, og om en mulig fortsettelse av Koranen. En bok om en norsk skipslege på 1700-tallet, en åpenbaring fra Allah og målrettede tiltak i HVPU-sektoren. Og om nødvendigheten av å fortelle om det som fins, selv om det er ubehagelig. Med sin høyst uortodokse form utfordrer Koranoid våre forestillinger om romansjangeren. Men enda mer utfordrer den alle former for fastlåste, dogmatiske religiøse forestillinger. Med kunnskap og dristighet fører Erik Bakken Olafsen med denne boken nye momenter inn i en av de viktigste debattene i vår tid: Hvordan skal et sekularisert samfunn håndtere religiøs fundamentalisme?

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205346482

EAN 9788205346482

• "Turisten - roman" av Erik Bakken Olafsen
  • "Pudder? Pudder!, eller: Sleeping beauty in the valley of the wild, wild pigs" av Tor Åge Bringsværd
  • "Nils Klims reise til den underjordiske verden" av Ludvig Holberg
  • "Mannen uten egenskaper - bind I" av Robert Musil