Til livet skiller oss ad

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Pax 2000 Innbundet

Romanen om sveitsiske Anna, med en fortid som sirkusartist, og algeriske Nassreddin er en fortelling om kjærlighetens vilkår i et land herjet av krig og konflikt. Det handler om å leve sitt liv med døden på nært hold. Fra sitt hotell i Alger sender Anna et telegram til den landsbyen hun bodde i for 40 år siden, adressert til Nassreddin: møt meg om du er i live.

En gammel dame flakker rundt på en gravlund i Alger. Hun leter etter to navn, navnene på barna som ble drept for førti år siden, den gang faren deres ble tatt for å være forræder og hun selv måtte flykte.Anna så Nassreddin siste gang i 1955. Det var bryllupsdagen deres. De hadde vendt tilbake til Algerie med sine to barn etter år i utlandet. Hans savn etter hjemlandet var blitt så stort. Nå var de forsonet med hans familie og hadde giftet seg da bussen ble stanset og han ble arrestert.Romanen om sveitsiske Anna, med fortid som sirkusartist, og algeriske Nassreddin er en stor fortelling om kjærlighetens vilkår i et land herjet av krig og konflikt. Det handler om å leve sitt liv med døden på nært hold.Fra sitt hotell i Alger sender Anna et telegram til den landsbyen hun bodde i for førti år siden, adressert til Nassreddin: MØT MEG OM DU ER I LIVE.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000