Tidstunnelen

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Damm 2001 Innbundet

I generasjoner har Sterkarm-slekten plyndret grensetraktene mellom England og Skottland. Men nå, i det 16. århundret, er levemåten deres truet. Inntrengere har kommet til landet deres; de kaller seg alver og har med seg magiske gaver. Men alvene kommer fra en forurenset fremtid i det 21. århundret. Deres tidstunnel har ført dem til en ren og uberørt verden. Det eneste problemet er Sterkarmene selv. Andrea Mitchell er utsendt for å arbeide blant Sterkarmene og forelsker seg i Per Sterkarm. Men hun undervurderer sterkarmenes forræderiske side, de fortsetter å plyndre og krige. Når Per blir dødelig såret, får Andreas beslutning om å ta ham med til det 21. århundre uante konsekvenser.

I generasjoner har Sterkarm-slekten plyndret grensetraktene mellom England og Skottland. Men nå, i det sekstende århundret, er levemåten deres truet. Inntrengere har kommet til landet deres; de kaller seg «alver» og har med seg magiske gaver. Men «alvene» kommer fra en forurenset fremtid i det tjueførste århundret.

Deres nylig konstruerte tidstunnel har ført dem til en ren og uberørt verden. Det eneste problemet er Sterkarmene selv. Andrea Mitchell er utsendt for å arbeide blant Sterkarmene, og forelsker seg i Per Sterkarm. Men hun undervurderer Sterkarmenes forræderiske side. Når Per blir dødelig såret i et slag, får Andreas beslutning om å ta ham med til det tjueførste århundret, uante konsekvenser ...

Forlag Damm

• "Fem på den mystiske heia" av Enid Blyton
  • "Heksedatter" av Celia Rees
  • "Bobsey-barna i regnbuedalen" av Laura Lee Hope
  • "Mitt navn er Coriander" av Sally Gardner
  • "Profetiens oppfyllelse - sagaen om Belgarion, femte bok del II" av David Eddings