Spøkelsesridderen

av (forfatter), Friedrich Hechelmann (illustratør) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Jon Whitcroft blir ufrivillig sendt til en internatskole i Salisbury hvor han mistrives. Men skumle korridorer og fremmede ansikter er ingenting i forhold til det han virkelig burde være redd for. Den sjette natten oppdager han tre spøkelser som stirrer på ham utenfor vinduet.

ISBN13 9788202363215

EAN 9788202363215

Slett ikke verst om 11 år gamle John som møter spøkelser og dermed lærer en del både om seg selv, familien og andre. Akkurat passe spennende og med nok småekle detaljer til at den passer for spenningssøkende unger på mellomtrinnet. Kan nok anbefales en del lesere på ungdomsskolen også.

Liker du spøkelsesfortellinger, da er dette definitivt boka for deg.

Jon er 11år og blir sendt på internatskole i Salisbury. Skolebygget er gammelt, helt fra 1200 tallet og ved siden av ligger en katedral med kirkegård rundt. Jon kjenner ingen og sliter med hjemlengsel. Bedre blir det ikke da han en natt blir hjemsøkt av tre gjenferd ridende til hest. De to romkameratene til Jon har aldri sett noen spøkelser på kirkegården og tror at han er helt «sprø». Heldigvis er det andre som tror på Jon, både blant de levende og de døde. Spøkelsene kjenner Jon på en eller annen måte og de har en oppgave å utføre, en gammel hevn.

Selv om boka først og fremst er en spøkelsesfortelling, handler den også om vennskap og litt om sorg og gryende forelskelse. Boka har nydelige og stemningsfulle illustrasjoner i duse farger.

LJA

• "Helt alene hjemme" av Arne Svingen