Heksedatter

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

Dette er dagboken til Mary, en ung jente som levde på 1600-tallet, i heksebrenningens tid. Da Marys bestemor blir henrettet for hekseri, flykter Mary for å slippe å lide samme skjebne, først til den engelske landsbygda, og så med båt til Amerika sammen med en gruppe puritanere. Der håper hun å finne et nytt hjem, et sted der hun kan få en ny identitet. Men etter hvert innser hun at det ikke er så lett å flykte fra fortiden. Blant puritanerne sprer det seg raskt mistanke om at Mary er en heks. Men Mary vil ikke la seg kue.

?Jeg er Mary. Jeg er en heks. Eller noen ville kalle meg det. Djevelunge, heksedatter hveser de på gata ..."

Sider fra en dagbok er sydd inn i et lappeteppe. Et lappeteppe som ligger uforstyrret i mer enn tre hundre år, inntil det blir tatt fra hverandre for å renses, og ut faller en sterk og gripende historie. Historien til 14-årige Mary - heksedatteren.

Da Marys bestemor blir henrettet for hekseri, flykter Mary for å slippe å lide samme skjebne - først til den engelske landsbygda, og så på en båt til Amerika sammen med en gruppe puritanere. Der håper hun å finne et nytt hjem, et sted der hun kan være en ny person. Men etter hvert innser hun at det ikke er så lett å flykte. Blant puritanerne sprer det seg snart overtro og mis-tanke, og Mary står i fare for å møte samme skjebne som bestemoren.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Omtalt tid 1600-tallet

Bøkene er lest en eller to ganger, og har blitt behandlet pent.
Ingen eselører, bretter eller brukket rygg.
Kjøper betaler porto. Prisavslag ved kjøp av flere bøker.

• "Trollkvinne" av Celia Rees
  • "Idilia Dubbs dagbok" av Genevieve Hill
  • "Pirater! - de sanne og bemerkelsesverdige opplevelsene til de kvinnelige piratene Minerva Sharpe og Nancy Kington" av Celia Rees
  • "Alvekrigen" av Herbie Brennan
  • "Sverdbæreren" av Ragnheidur Gestdóttir