Stillstand

Publica 2014 Innbundet

På en bar syv og en halv meter fra der hvor to mennesker for trettiseks år, åtte uker og tre dager siden kysset for siste gang, er det folketomt, forruten bartenderen som allerede er dypt nede i den første vinflasken. Han er lei av livet sitt. Men akkurat denne dagen dukker det opp en gjest på baren som forandrer hele tilværelsen hans. Stillstand er en bok om hvordan de små tingene i livet tar mer plass enn de store tingene. Det er en humoristisk, gledelig og sørgelig fortelling om hvordan flere mennesker finner verdi i en tom hverdag, og gradvis utvikler seg fra en total stillstand til en bevisstgjort tilstand etter hvert som veiene deres krysses.
Silje Louise Waters (født 1989) kommer fra Fredrikstad. Hun har årstudier i henholdsvis statsvitenskap og drama- og teaterkommunikasjon, samt en treårig utdannelse som dramatiker fra Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater i Danmark. Hun har skrevet flere teaterstykker, og Stillstand er hennes debut som romanforfatter.

Forlag Publica

Utgivelsesår 2014

Dette er en roman som vokser. Den blir bare bedre og bedre jo nærmere slutten man kommer. I starten syns jeg den lenge bare var en halvgod roman, om tema som jeg syns jeg har lest mye om. Men fortellingen, og språket, tar seg veldig opp mot slutten. Og romanen inneholder mange gullkorn man kan reflektere rundt.
Dette gikk fra å være en helt ok fortelling, til å bli en veldig god historie.
Anbefales!

Jeg tror ikke på å elske noen ubetinget. Det er en falsk måte å elske på. Det er et uttrykk man kan skjule seg bak. Jeg tror at å elske noen betinget, er en mye sterkere kraft, for så blir den en kontrakt mellom to mennesker. En kontrakt vi ubevisst inngår. Ved å være så gode mot hverandre som vi bare kan, så skaper vi et solid grunnlag for å elske.

Men noen er vel bare dømt til å tråkke i sine egne fotspor i all evighet, antar jeg.

Det er lett å se tilbake på ting man burde gjort annerledes, men det tjener ikke til noe godt. Anger er ikke konstruktivt, for det eneste som eksisterer er nåtiden. Fortiden har vært, den finnes ikke lenger [...]. Fremtiden, å planlegge for fremtiden, er som å forberede en tale om en man ikke kjenner. [...] Glem verken fortiden eller fremtiden, men ikke la dem ta for stor plass, for hvis man går hele livet og søker etter lykken, så glemmer man kanskje at den faktisk kun eksisterer i øyeblikket.

• "Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar - roman" av Bjørn Sortland
  • "Uten personlig ansvar" av Lena Andersson