Omtale fra forlaget
Søsknene Thomas og Jenny vokste opp alene med faren, Jaques, en upålitelig, voldelig og usympatisk småkriminell. Nå er de blitt voksne, Thomas har lagt den traumatiske barndommen bak seg og etablert et ordnet liv med kone, hund, egen bolig og eget firma. Hans komplekse og høyst ambivalente forhold til søsteren Jenny, er alt som minner om det tidligere livet. Inntil faren plutselig dør, i fengselet der han soner nok en straff. Farens død setter i gang en vev av hendelser, og sakte, men ubønnhørlig begynner Thomas' liv å falle fra hverandre. Han begynner å stille spørsmål om hvem han er, og hans forståelse av ekteskapet, familien, rett og galt blir satt under et ubehagelig press. Stein saks papir er et ømt og nådeløst portrett av en mann og den vestlige kulturs myter om menn, fedre og sønner. Men det er også et humoristisk gruppebilde av en stor og fargerik familie. En fortelling om sosial klatring, kjærlighet, sjalusi og hevn. Og om poesien som helende kraft. En stor roman om å forsøke å være et ordentlig menneske og om å feile. «Denne boken er en gåte, en merry-go-round, en labyrint, en fyllefantasi. Den er klarhet og lys morgenglede, og den er svartsjuke netter tette av angst. Men mine ord strekker ikke til. Jeg er utslitt. Bare les den.» Thea Maria Dolva, Fædrelandsvennen «[Aidt] skriver med bilderik presisjon, om hverdagsøyeblikk som endrer, eller totalt omkalfatrer livet ... Stein saks papir er hennes første roman, og den sitter.» Astrid Fosvold, Vårt land «Denne boken er en gåte, en merry-go-round, en labyrint, en fyllefantasi. Den er klarhet og lys morgenglede, og den er svartsjuke netter tette av angst. Men mine ord strekker ikke til. Jeg er utslitt. Bare les den.» Thea Maria Dolva, Fædrelandsvennen «[Aidt] skriver med bilderik presisjon, om hverdagsøyeblikk som endrer, eller totalt omkalfatrer livet ... Stein saks papir er hennes første roman, og den sitter.» Astrid Fosvold, Vårt land «Naja Marie Aidts persontegninger i Stein saks papir er suverene. Hun skaper nærvær med ord.» Preben Rasmussen, Flensborg Avis «Naja Marie Aidts første roman er nydelig skrevet og raffinert komponert.» Lilian Munk Rösing, Politiken «Som leser er man i fortellerens hule hånd. Språket er sanselig og bilderikt. Persontegningene dype og detaljerte.» Jens Andersen, Berlingske Tidende
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2013
Format Innbundet
ISBN13 9788205436121
EAN 9788205436121
Språk Bokmål
Sider 379
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Å skulle gå fra kortformatet med noveller til romanformatet er ikke så enkelt som det kanskje høres ut. De to litterære sjangerne har strenge regler for oppbygging og struktur, og når danskenes novelledronning Naja Marie Aidt debuterer som romanforfatter med “Stein saks papir”, klarer hun ikke å gjennomføre det store spranget.
“Stein saks papir” er først og fremst en historie om Thomas, en mann i slutten av trettiårene som ser ut til å ha det meste på stell med en pen og smart samboer, gode venner og eget firma. Han tror han har lagt bak seg den trøblete oppveksten med den alkoholiserte og småkriminelle faren Jacques, men når faren dør i fengsel, kommer alt galopperende tilbake. Sammen med søsteren Jenny må Thomas møte både indre og ytre demoner på nytt, og ikke overraskende takler de dødsfallet på hver sin måte.
Så langt, så vel. Videre herfra kunne Aidt ha dykket ned i dype familiehemmeligheter og tatt seg all verdens tid med å brodere ut Thomas’ og søsterens traumer, men hun velger en annen vei. I stedet for en inngående skildring av et mislykket barn-forelder-forhold, får leseren presentert en smørje av bipersoner, hvor den ene er mer sprø enn den andre, uten at det gjør dem mer interessante eller relevante for historien. Niesen Alice, tanten Kristin, kollega og bestevenn Maloney og farens gamle drikkevenner er bare noen av dem. Ja, og så Luc/Luke, som Thomas aldri blir helt klok på og derfor anlegger et elsk/hat-forhold til.
Søsteren Jenny er den mest interessante karakteren av dem alle, og et speilbilde av Janice Soprano, for den som husker mafiabossen Tony Sopranos slitsomme og følelsesmessig manipulerende storesøster som kunne kunsten å skifte fra gråtende og angrende til en hatefull hevner med ett knips. Slik er Jenny også, men Thomas gjennomskuer henne hver gang.
Omtalen sier at romanen er et “ømt og nådeløst portrett av en mann og den vestlige kulturs myter om fedre og sønner”, og det er nok dette Aidt forsøker på, men uten å lykkes. Det blir simpelthen alt for mye – spørsmål om kjønnsroller, seksualitet, maskulinitet og søskenforhold sauses sammen og man ender opp med å ikke ane hvor Aidt vil hen. Ikke minst er “Stein saks papir” alt for lang. Den langtekkelige sekvensen hvor familien samles hos Kristin for en helg, med en gjettelek om dikt som liksom skal være hele romanens “clue” om “poesien som helende kraft”, er patetisk. Særlig når den kombineres med at alle spenningene skal få utløp og de konfliktfylte forholdene skal få sitt endelige oppgjør – og romanens tittel skal forklares.
Aidt er sylskarp som novellist, for da har hun stålkontroll på sine litterære rammer. Hun er dog langt unna å treffe målet med sin første roman. Historien spriker i for mange retnninger uten at hun klarer å sy dem sammen på en tilfredsstillende måte, og 384 sider er 150 sider for mye. Det er som om Naidt har så mye hun ønsker å si, at hun har kastet sin egen stilistiske stramhet, som fortjent har blitt hennes varemerke, over båtripa med et “skitt au”.
Thomas og Jenny vokste opp uten mor. Faren, Jacques, fikk foreldreretten, og den misbrukte han støtt og stadig. Han var voldelig, alkoholisert, og kriminell. Nå er han død. Han ble funnet på cella, der han sonet nok en dom. For hva vet ikke søsknene. De er voksne nå, og Thomas har lagt alt det traumatiske bak seg. Faren har han ikke hatt kontakt med siden tenårene.
Thomas er samboer med Patricia, har egen bolig, og driver butikk med bestevennen.
Jenny er alenemor, og sliter tydelig. Thomas har et veldig ambivalent forhold til søsteren. Grunnet dødsfallet blir kontakten dem imellom intensivert. Thomas er lettet over at faren er død, men føler likevel at livet hans rakner. Patricia vil ha barn med ham, men Thomas nekter. Jacques’ venner trenger seg også inn i livet hans. Hemmeligheten han holder skjult for Jenny og Patricia tærer også på psyken. Han står på randen av kollaps.
Underholdende og krast om familie, venner, barndom, forlatthet, og om å godta hvem man er.
Hun stirrer taust på skjermen. Han stirrer på ryggen hennes. Stua, et stilleben med bortvendt kvinne
Regnet pisker ned med så stor kraft at det spretter opp igjen når det treffer fortauet, som om vannet kom oppe- og nedenfra.
03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno