Om mørke

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Om mørke er en intens bok fra en av Skandinavias viktigste kontemporære stemmer.

Om mørke er både en undergangsfortelling og en skapelsesberetning. Det er jordskjelv, laviner, eksplosjoner, skybrudd, hesteulykker, øyeskader, en ung mann som mister sin far, en kjæreste som vil ha tilgang til både sorgen og til ham, det er muligens et mord, i hvert fall masser av død. Det er forelskelse, perler, vakre presanger fra en familie, en tur til Italia, en spasertur på stranden, alt sølvet du kan bære med hjem, og rav.
Den undergang boken beskriver, er ikke bare den ekstraordinære, dramatiske undergangen, men først og fremst den undergang vi bevitner hver eneste dag. Den daglige konfrontasjonen med døden i smerten, sykdommen, kroppen som endrer seg, negler som stadig må trimmes, frukten som råtner på fatet, høsten som gnager seg inn i oss. Ganske enkelt alt man er vitne til i den altomsluttende avviklingen av hverdagen.
Samtidig er boken en protest mot disse grunnleggende premissene. Boken insisterer på at det ikke er så enkelt. At det ikke finnes noe på den ene siden og deretter på den andre, men at døden, forfallet, tapet og sorgen alle er deler av det samme livet, alt sammen rommer en skjønnhet i seg. At den meningsløse atskillelsen kan være livgivende rett og slett fordi det er livet i en annen fase: Alt er del av det samme kretsløpet. Døden som en bekreftelse på det livet som hele tiden er, den skjønnheten som finnes og kjærligheten som er.
Josefine Klougart har med Om mørke skrevet nok en bok som bekrefter hennes status som en av Skandinavias viktigste nålevende forfattere.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205476448

EAN 9788205476448

Voksne mennesker falder i søvn, når de kommer hjem til deres forældre. Ikke fordi de slapper af, men fordi der er så meget tid, der skal igennem deres bevidsthed.

Gennem de tynde øjenlåg ser vi hendes øjne.
Fuglenes uro.
Is, der skruer sig i stykker i bugten, den rytme naturen har, set fra et andet sted foregår alting i et mønster,
der er en rytme neden under alt det små,
alt det horrible, de små hår under brynet som man piller ud, over et helt liv,
for øjnene er afstanden ikke afgørende, som for det forstyrrede menneske, for mig, der altid er
forstyrret af detaljerne og årstiderne. Kompositionen og rytmen i alting er den samme i det mindste og det største, afstand gør mønsteret tydeligere;
afstanden til dig, i dag, hvor jeg går gennem den by, hvor vi mødte hinanden,
besøger den samme café og i det hele taget;
prøver at være tættere på dig.