Stavanger bys historie

bind 4

oljebyen 1965-2010

av (forfatter) og Kristin Øye Gjerde (forfatter).

Wigestrand 2012 Innbundet

Stavanger bys historie - bind 4: I bindet "Oljebyen 1965-2010" fører forfatterne Gunnar Roalkvam og Kristin Øye Gjerde oss gjennom de siste førti årenes eventyrlige utvikling. I 1965 ble Stavanger baseby for den omfattende leteboringen etter olje og gass i Nordsjøen. Samme år ga innlemmelsen av Madla og halve Hetland i Stavanger kommune rom for nye bydeler. Etter det store Ekofisk-funnet i 1969 utviklet Stavanger seg raskt til landets oljehovedstad, der både Oljedirektoratet og Statoil fikk sete. Et oljerelatert næringsliv vokste fram parallelt med at det gamle ble avviklet eller måtte tilpasse seg de nye tidene. Den forholdsvis fattige industribyen Stavanger ble gjennom denne utviklingen en rik by med stor byggevirksomhet, sterk velferdsvekst og et stort kulturelt mangfold. Den internasjonale orienteringen som preget byen fra gammelt av, ble ytterligere forsterket. I dag trer Stavanger fram med en ny og styrket identitet og selvfølelse. Forfatterne Gunnar Roalkvam og Kristin Øye Gjerde skriver engasjerende og trekker linjene fra den tradisjonelle industribyen, via oljealderens pionerfase og fram til våre dager, og avdekker slik en spennende nærhistorie som er full av oppsiktsvekkende detaljer og interessante perspektiver.

Forlag Wigestrand

Serie Stavanger bys historie. Bind 1-4. Bindene selges også enkeltvis (4)

Omtalt tid 1960-1999 2000-tallet

• "Skada gods - roman" av Tore Renberg
  • "Svar på brev frå Helga" av Bergsveinn Birgisson
  • "Historien om Norge - Bd. 1" av Karsten Alnæs
  • "Menn i min situasjon - en roman" av Per Petterson
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland