Historien om Norge

Bd. 2

under fremmed styre

Gyldendal 2002 Innbundet

I dette bindet beretter forfatteren om årene 1350-1800. Her skildres kvinner, menn og barn, storfolk og treller, konger og almue. Gjennom deres øyne gir Alnæs et innblikk i hvordan tro, tanker og følelser preget deres liv. Med kart, litteraturliste, tidstavle og register.

En dag segner en av mennene om. Hjelp oss, Herre Gud! Så er allikevel det verste skjedd! En etter en av sjøfolkene blir rammet av pesten. Skal vi tro en islandsk annal, er alle smittet den dagen skuta seiler inn på Vågen i Bergen en dag i august 1349 Svartedauens ankomst i 1349 markerer begynnelsen på vanskelige tider for Norge. I Under fremmed styre beretter Karsten Alnæs om perioden fra 1349 til 1800. Etter pesten kommer reformasjonen og tiden under dansk herredømme, et åk det skulle ta lang tid å kaste av seg. Under fremmed styre (utgitt første gang 1997) er andre bind i verket HISTORIEN OM NORGE. De fem bindene dekker perioden fra istiden til i dag, og Alnæs har på en unik måte lykkes med å gjøre vår fortid og menneskene som befolket den, levende. Sagt om HISTORIEN OM NORGE: "Med fargerik pensel og skarp penn løfter Karsen Alnæs igjen faktiske hendelser fram til spennende lesning ... et overflødighetshorn av illustrerende historier og kommenterende blikk." Arild Stubhaug, Dagbladet "Den kombinasjon av språklig, historiemetodisk og fortellermessig grep som Karsten Alnæs tar i annet bind av sin Norgeshistorie, er intet mindre enn imponerende." Per Egil Hegge, Aftenposten

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205306509