Historien om Norge

Bd. 4

en ny arbeidsdag

Gyldendal 2002 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Dette er fjerde bind i fembindsverket Historien om Norge. Historien i dette bindet starter ved inngangen til vårt eget århundre. Herfra følger vi mennesker og begivenheter fram til 1950. Har litteraturliste, tidstavle og stikkordregister.

Mai 1905: Fra nå av var ett klart: Regjeringsmedlemmene og stortingsrepresentantene kom til å stå skulder ved skulder i enda en merkesak for landet. Fra før hadde de vært enige og tro om dette ene: å gi landet egne konsuler. Nå føyde det seg et enstemmig krav til: å oppløse unionen med Sverige. En ny arbeidsdag starter ved inngangen til det 20. århundre. Herfra følger vi mennesker og begivenheter frem til 1950. Karsten Alnæs skildrer en nasjon i samling, splid og endring. Det handler om arbeiderbevegelse og verdenskrig, men viktigst er den mangefasetterte fortellingen om hvordan hverdagen forandret seg for vanlige folk i løpet av disse femti årene. En ny arbeidsdag (utgitt første gang 1999) er fjerde bind i verket HISTORIEN OM NORGE. De fem bindene dekker perioden fra istiden til i dag, og Alnæs har på en unik måte lykkes med å gjøre vår fortid og menneskene som befolket den, levende. Sagt om HISTORIEN OM NORGE: "... for den normalt historisk interesserte leser er den intet mindre enn en gullgruve." Kåre Valebrokk, Dagens Næringsliv "Med fargerik pensel og skarp penn løfter Karsen Alnæs igjen faktiske hendelser fram til spennende lesning ... et overflødighetshorn av illustrerende historier og kommenterende blikk." Arild Stubhaug, Dagbladet "Litt av en bragd å kunne fortelle om en fjern og fremmed tid på denne måten (...) Storartet!" Yngvar Ustvedt, Verdens Gang

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205306523