Spionbasen

den ukjente historien om CIA og NSA i Norge

Pax 2015 Innbundet

Norge er en drømmepartner og en av de to viktigste partnerne for USA når det gjelder teknisk etterretning. Det forteller National Security Agency, NSA, i et dokument fra 2013 som varsleren Edward Snowden har gjort offentlig. Hvorfor er Norge så viktig?

Den norske militære etterretningstjenesten har i over 60 år hatt et formelt direkte samarbeid med NSA og CIA, utenom NATO, og med offentligheten holdt på god avstand. Denne boka er den første uavhengige gjennomgangen av dette hemmelige samarbeidet, som blant annet har resultert i store lyttestasjoner og radaranlegg i Nord-Norge, særlig nær grensen
mot Russland.

Hvor verdifulle er de militære installasjonene for å forsvare Norge? I hvor stor grad tjener virksomheten norske og amerikanske interesser, og i hvor stor grad er den under demokratisk, norsk kontroll?

Denne boka forteller historiene om etterretningsstasjonene, om mer eller mindre vellykket hemmelighold, om den militære nytten av installasjonene og om lokalsamfunnene som lever rundt dem. En rekke tidligere tjenestemenn i den norske militære etteretningstjenesten står fram med sin historie. Slik får vi for eksempel for første gang innblikk i livet på innsiden av satellittstasjonen på Fauske.

Det er en spektakulær del av den nære norske historien som avdekkes, og en side av dagens Norge som de færreste kjenner.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Nord-Norge

• "Kister av sink - sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten
  • "Allahs tårer - spenningsroman" av Rikard Spets
  • "Krigen har intet kvinnelig ansikt" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Trollspeilet - thriller" av Tom Egeland
  • "Paktens voktere - spenningsroman" av Tom Egeland
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Lucifers evangelium - spenningsroman" av Tom Egeland
  • "Innsirkling" av Carl Frode Tiller