Smart tarmhelse

av (forfatter) og Lisbeth Kristoffersen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788205516731

EAN 9788205516731

Nok en interessant bok om tarmen. Jeg har tidligere lest bl.a. David Perlmutters "Sunn tarm - klart hode" og Berit Nordstrands "Tarmens medisin", samt også "Sjarmen med tarmen" av Giulia Enders. Dr. Michael Mosley, som også står bak 5:2 dietten, går her også til verks med tarmen og dens geniale virkning på kroppen, på både godt og vondt, men mest på godt. Hver tarmbok har noe en annen mangler og i beste fall får man god repetisjon. Kostholdsmessig er Mosley mest inneforstått med middelhavsdietten, men forakter allikevel ikke lavkarbo og tar også et oppgjør med fettmyter og mytene om at rødt kjøtt er farlig. Han prøver å tilpasse seg den enkelte.

Vi får også et innblikk i Mosleys eget eksperiment der han lar et kamera gå gjennom munnen og ut på andre siden av tarmen og underveis så får et nysgjerrig publikum følge reisen gjennom Mosleys tarm og det som skjer underveis. Jeg lærte bl.a. at emuglatorer i mat reduserer bakteriemangfoldet i tarmen og bør unngås. Så nå ser jeg med litt større skeptisk på innholdsfortegnelser der det står emuglator på listen. Mosley tar også for seg de forskjellige måtene å føde på og hvordan det påvirker avkommets mikrobiom. Vi får også innblikk i hvordan Karius og Baktus, selvom han ikke bruker navnene, så peker han dithen at disse skurkene egentlig bor i tarmen og roper etter loff og sirup og kunsten er dermed å sultefôre dem og fôre de gode bakteriene med det som er godt for dem. Som med Perlemutter og Nordstrand så anbefaler han også fete meieriprodukter som best for tarmen fremfor de lette, som ikke er så gunstige.
Boken fremmer også det å ta seg en tur ut i morgenlyset, der morgenlyset skrur av kroppens produksjon av melatonin, mens det igjen får deg til å kvikne naturlig til. Det er ikke mange helseforfattere som påpeker disse ting, og selvom Mosley påpeker det veldig kortfattet så er det bedre enn å la være. For å omgjøre hans utsagn litt så vil jeg si: Kom deg ut å få med deg soloppgangen!
En god bok om tarmen som kan anbefales for helseinteresserte og de som sliter med tarmfloraen sin. Siste del av boken innholder også flere interessante oppskrifter.

• "Sunn tarm, klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Verda er ein skandale - ei lita bok om livet på landet" av Agnes Ravatn
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Blå - roman" av Maja Lunde
  • "Bli hvis du kan. Reis hvis du må - roman" av Helga Flatland