Smaken av kirsebær

Solum Bokvennen 2019 Innbundet

«Far trodde at regnet var 'Guds tårer', og jeg trodde at snøen besto av knuste hjerter. I landet hvor tårer fryser til is og blir liggende på bakken til langt utpå våren, traff jeg Veslemøy, denne kvinnen med verdens eldste yrke som ingen i mitt hjemland nevner ved navn.»

Lily og Velsemøy møtes på en avrusningsklinikk i Oslo. Lily, som er psykiatrisk sykepleier, er oppvokst i Iran og har .flyktet fra Khomeinis kvinne.undertrykkende regime. Hun kom til Norge for nesten tretti år siden i håp om å finne et sted hun kunne leve i frihet. Veslemøy, som har vokst opp med en voldelig far, er en ung, norsk rusmisbruker og sexarbeider. På klinikken oppstår det et uventet vennskap mellom behandler og pasient - for selv om deres livshistorier, som her utfolder seg, er svært forskjellige, forenes de to kvinnene likevel i en felles følelse av utenforskap.

Smaken av Kirsebær er en personlig roman om lengsel og sorg, om flukt og søken etter et hjem i en verden som stadig støter en bort. Og om hva det vil si å stå på utkanten av det norske samfunnet.

Forlag Solum Bokvennen

ISBN13 9788256020898

EAN 9788256020898

Vi møter Lily og Veslemøy i boka, den har to stemmer, Lilys stemme fra sin barndom i Iran - utrolig vakkert og stemningsfullt skrevet. Så har vi Veslemøy, fortalt gjennom Lily via Veslemøys dagbøker gjennom mange år - mørkt, rått, dystert og tungt. Boka forteller om to kvinneskjebner som til tross for at de er svært forskjellige også har mange likheter.

• "Det Sara skjuler" av Kathrine Nedrejord
  • "Det ender med oss" av Colleen Hoover
  • "En seksti under - alt om dødsfall, likhenting, forråtnelse og en begravelsesagents liv" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "Bokhandelen på Broadway - roman" av Deborah Meyler
  • "Isen - thriller" av John Kåre Raake
  • "Det lille bakeriet på strandpromenaden" av Jenny Colgan
  • "Skamtegnet - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Hatet mitt får dere ikke" av Antoine Leiris
  • "Sekten på Tåkøy" av Mariette Lindstein