Slik blir du superrik

mine tolv uker som aksjespekulant

Manifest 2013 Innbundet

Enhver idiot med penger mellom hendene klarer vel å bli rik på børsen? Det handler bare om flaks. Den radikale journalisten Mimir Kristjansson hører sin egen stemme i diskusjon på fest. Han bestemmer seg for å ta påstanden på alvor, og gir seg selv 12 uker på å bli rik på børsen. Han satser 20 000 kroner han har fått i stipend. Vi følger utviklingen i den ferske aksjeporteføljen på en humoristisk berg- og dalbanetur. Slik blir du superrik gir innsikt i den pussige aksjeverdenen. Med en kjærlighetshistorie på toppen. Mímir Kristjánsson (f. 1986) er forfatter og redaktør. Han har tidligere skrevet boka De superrike (Forlaget Manifest 2011). Han har vært politisk journalist i Klassekampen, leder i Rød Ungdom og huskomiker på Anne-Kat. Hærlands program på TVNorge.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2013

Kristjansson bruker et sted i boka begrepet "Knausgård på speed". Nå er det kanskje ikke en helt presis beskrivelse av Kristjanssons egen bok, som vel er et forsøk på gonzojournalistikk, mens Knausgårds seksbindsmastodont er en roman. Likevel tøyer både Knausgård og Kristjansson sjangergrensene såpass at denne boka kanskje kan beskrives som "Knausgård på julebrus". - Den er nok tross alt et betraktelig lettere verk. Enkelte steder går den kanskje litt tettere innpå intime detaljer fra forfatterens liv enn akkurat denne leseren finner strengt tatt nødvendig, men folk er jo så forskjellige.

Den som venter en seriøs fagbok med masse fakta om aksjemarkedet, blir nok skuffet. Denne boka handler først og fremst om Kristjanssons liv i tre måneder - lett redigert for å passe inn i et klassisk spenningsmønster. Slik sett kan den minne litt om en episode fra Love Actually, som ellers blir lett harselert med i et punkt i boka.

Standupkomikeren Kristjansson er småmorsom hele veien, og det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndet både her og der av hans skråblikk på både seg selv, sine raddisvenner og aksjespekulantene. Innimellom kommer det også drypp av interessant informasjon og vurderinger av aksjemarkedet og den moderne kapitalismen. Så om du er nysgjerrig på slikt og ikke lar deg ikke skremme av litt sex og fyllerør, kan dette absolutt være en bok for deg.

Det mest skremmende som boken forteller meg, er likevel hvor gammel jeg er. Den er full av ulike populærkulturelle referanser, og når f.eks. en film som "Troja" med Brad Pitt fra 2004 omtales som en "gammel klassiker" skjønner jeg at jeg ikke bare står overfor en generasjon med et litt annet tidsaspekt enn meg selv, men også noe om hvilke kvaliteter en film må ha for å kunne karakteriseres som en klassiker. Jaja. Lawrence of Arabia, sier nu jei.

Men absolutt en lesbar bok altså. Og lettlest og snarlest for den som det betyr noe for.

• "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Dyrenes frigjøring" av Peter Singer
  • "Det mørke nettet - om høyreekstremisme, kontrajihadisme og terror i Europa" av Øyvind Strømmen
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "KonspiraNorge" av John Færseth
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Nullingen av Paul Abel - roman" av Bjørn Vatne
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Bønn for Tsjernobyl - en fremtidskrønike" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Sjelens Amerika - tekster 1996-2013" av Karl Ove Knausgård