Velferdsprofitørene

om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene

Manifest 2016 Heftet

Om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene.

De skyr offentligheten. De får en stadig sterkere posisjon i samfunnet. Noen lurer unna velferdskroner via skatteparadis. Andre kjøper prangende luksusleiligheter.

De er velferdsprofitørene - de som tjener seg rike på skattefinansierte velferdstjenester.

Hvem er de? Hvordan manipulerer de den offentlige debatten? Og hva skjer når de får ansvaret for skoleelever, pleietrengende og barnehagebarn?

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788283420241

EAN 9788283420241

På grunn av leverandørenes informasjonsovertak er det også en utfordring at «kunden» i mange tilfeller ikke er i stand til å bedømme kvaliteten, fordi man selv ofte ikke har nok informasjon eller tilstrekkelig kompetanse til å vite hvilken hjelp man har behov for. Å erkjenne dette betyr ikke at man skal avvise brukerperspektivet, men at vi må forstå hvilken begrensinger «kunde»-rollen har i disse tjenestene.

For eksempel: Elevenes oppfatning av skolen er viktig, men de har ikke selv oversikt, kompetanse eller erfaring til å gi en helhetlig faglig vurdering av tilbudet. Det samme gjelder pasienter med behov for medisinsk behandling eller foreldre med barn i barnehage. Likevel vektlegges «kundens» oppfatning i stor grad, særlig fordi en av de mest brukte kvalitetesmålingene er bruker-og pårørendeundersøkelser.

• "Fortidens stemmer - brev fra Nasjonalbibliotekets samlinger 1378-1776" av Siv Frøydis Berg
  • "Om velferdsordningene våre og mytene som truer dem" av Lotta Elstad
  • "En kort historie om likhet" av Thomas Piketty
  • "Prekariatet - den nye farlige klassen" av Guy Standing
  • "Skjult rikdom - hvordan de superrike skjuler formuene i skatteparadiser" av Gabriel Zucman
  • "Martin Tranmæls metode - da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen" av Mímir Kristjánsson
  • "Markedsmennesker - kritikk av tidsånden" av Oscar Dybedahl
  • "Øyeblikkets triumf - et oppgjør med den mediefikserte politikken" av Henrik Thune
  • "Perestrojka - nytenkning for vårt land" av Mikhail Gorbatsjov
  • "Europas skam - rasister på frammarsj" av Lisa Bjurwald
  • "Det norske hjem - fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough