Markedsmennesker

kritikk av tidsånden

av (redaktør), Sigurd Hverven (redaktør), Ola Innset (redaktør) og Mímir Kristjánsson (redaktør).

Dreyers forlag 2020 Innbundet

Stadig mer av livene våre blir kjøp og salg. Tech-gigantene har tjent milliarder på å gjøre vår personlige informasjon til kommersielle varer. Gjennom datingtjenester som Tinder blir vi kunder på et sjekkemarked, der vi selger oss selv best mulig for å kunne shoppe den riktige partneren. Selv det som en gang var offentlig sektor er for lengst blitt underlagt markedets prinsipper. Vi møter velferdsstaten oftere som brukere av offentlige tjenester enn som borgere i et demokratisk samfunn.

Men vi er ikke født til å være markedsmennesker. Vi maksimerer ikke alltid nytte. Vi velger gjerne samarbeid framfor konkurranse. De fleste av oss kommer til et punkt hvor nok er nok, selv om markedslogikken ikke kjenner noe slikt nokpunkt. Derfor blir vi hele tida forsøkt forbedret og forandret slik at vi bedre skal kunne fylle våre roller i det moderne markedssamfunnet. Denne antologien spør hva som egentlig skjer med oss når vi blir forsøkt gjenskapt i markedets bilde.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2020

• "Om velferdsordningene våre og mytene som truer dem" av Lotta Elstad
  • "Det trengs en landsby - hvordan familie, skole og nabolag påvirker våre barns fremtid" av Sigrun Gjerløw Aasland
  • "Det norske hjem - fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl
  • "Identitet - hvordan tap av verdighet truer demokratiet vårt" av Francis Fukuyama
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Ensomhetens århundre - hvordan finne sammen i en verden som splitter oss" av Noreena Hertz
  • "Er jeg fri nå? - tidsklemme i verdens beste land" av Linn Stalsberg
  • "Innleid og underbetalt" av James Bloodworth
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg