Europas skam

rasister på frammarsj

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Forfatteren er journalist, og har gjennom utstrakt reportasjearbeid tatt for seg fremveksten av rasistiske grupperinger, partier og idéstrømninger i Europa. Hun trekker blant annet frem høyreekstreme folkemøter i Sveits, behandlingen av rom-folket i Øst-Europa, velpleide nyfascister, islamofobi og jødehatende muslimer. Hun ser på årsaker, og spør hva vi kan gjøre for å stoppe utviklingen.

Hvem er rasistene i dagens Europa og hvilken makt har de? Den svenske journalisten og forfatteren Lisa Bjurwald (f. 1978) har foretatt en reise gjennom Europa, og gir i boken Europas skam en metodisk oversikt over partier og bevegelser som støtter seg på fremmedfiendtlighet og hat-retorikk , både på høyre- og venstresiden i europeisk politikk.

Hør intervju med Lisa Bjurwald på Radio Norge.

Utgivelsesår 2011

• "Rasenes oppfinnelse - rasetenkningens historie" av Torgeir Skorgen
  • "Arabisk høst - korrespondentbrev 2011-2016" av Sigurd Falkenberg Mikkelsen
  • "Formødrenes stemmer - kvinneliv rundt stemmeretten" av Audgunn Oltedal
  • "Granskingen" av Philippe Claudel
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Afghanistan og Taliban" av Fredrik Barth
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands
  • "Slik jeg ser det nå" av Haakon Lie
  • "Ordbok for underklassen - slå tilbake mot byråkratispråk og nyord fra næringslivet" av Arne Klyve
  • "Det mørke nettet - om høyreekstremisme, kontrajihadisme og terror i Europa" av Øyvind Strømmen
  • "Syria - en stor krig i en liten verden" av Cecilie Hellestveit