Den sorte tråden

europeisk høyreradikalisme fra 1920 til i dag

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Da terroren rammet Norge den 22. juli hadde frilansjournalist Øyvind Strømmen allerede fulgt det høyreekstreme miljøet på internett i en årrekke. I de forvirrende dagene etter at bomba sprang, ble han stemmen som kunne sette de uforståelige handlingene i et perspektiv. Med Det mørke nettet viste han oss hvordan holdningene og hatet som kom til syne i Oslo og på Utøya 22. juli kan spores tilbake både til vår egen fortid, og til høyreekstreme partier og bevegelser over hele Europa.

I boka som har fått tittelen Den sorte tråden, følger Strømmen det høyreradikale sporet enda lenger tilbake i tid, og tilbyr et sveip gjennom det ekstreme tankegodset, fra 1920-tallets fascisme, via 1990-tallets boot-boys og fram til i dagens kontra-jihadisme.

Strømmen har tross sin unge alder allerede markert seg som en av de aller fremste autoritetene på sitt felt. Han ble kåret til årets frilanser i 2011. Med Den sorte tråden legger han neste sten i det som tegner til å bli et langt og viktig forfatterskap.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202370282

EAN 9788202370282

Omtalt sted Europa

• "FrP - rett fra levra - en historie om svik, løgn og suksess" av Gunnar Ringheim
  • "Høyreekstremisme - ideer og bevegelser i Europa" av Øystein Sørensen
  • "Uro - ei historie om Norges framtid" av Bård Vegar Solhjell
  • "I hatets fotspor" av Øyvind Strømmen
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Europas skam - rasister på frammarsj" av Lisa Bjurwald
  • "Rosa Luxemburg - en biografi" av Ellen Engelstad
  • "Ekstreme Europa - ideologi, årsaker og konsekvenser" av Anders Ravik Jupskås
  • "Etter i saumane - kultur og politikk i arbeiderklassens hundreår" av Kjartan Fløgstad
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Dødsarkiv - Mayhem 1984-1994" av Jørn Stubberud
  • "Hvorfor ytre høyre vinner debatten - og hvordan vi kan stoppe dem" av Eivind Trædal