De superrike

sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer

Forlaget Manifest 2011 Heftet

Forfatteren beskriver hvordan det fins flere milliardærer i Norge enn noen gang, og ser med et kritisk blikk på den sytekulturen han mener hersker blant disse milliardærene.

Denne boken handler om de superrike. De som pendler til jobben hver dag i helikopter, svir av millioner av kroner hver gang de skal feire sin egen bursdag og har romerske dampbad I husene sine.

De siste 20 årene har vært en gullalder for norske milliardærer. Aldri har de vært flere. Aldri har de vært rikere. Men hva sier milliardærene selv til inntektsutviklingen? Spretter de champagnen? Sier de «takk»? Nei, tvert imot. De er fly forbanna fordi de må følge samme regler som alle andre, fordi de må betale skatt, fordi de bor i verdens siste sovjetstat.

Mimir Kristjánsson (f. 1986) er journalist i Klassekampen. De superrike er hans første bok.

Forlag Forlaget Manifest

Utgivelsesår 2011

Omtalt sted Norge

"Jeg får ikke engang noe julekort fra finansministeren. Det til tross for at mer enn halvparten av våre inntekter går direkte til staten."

Dersom Finansdepartementet skulle sende ut julekort til alle som til sammen betalte mer enn halvparten av inntektene sine til staten, ville posten fått alvorlige problemer i julerushet

I Norge betaler alle med formue over 700.000 kroner formueskatt (1.4 millioner for ektepar). Ingen av de 800.000 menneskene som gjør det, betaler mer enn 1,1 prosent. Men for superrikinger som Morten Wilhelm Wilhelmsen er den i virkeligheten langt lavere, fordi ligningen grovt undervurderer hvor store formuene deres er. Ifølge ligningen hadde Wilhelmsen en formue på 334 millioner kroner i 2009. I følge Kapitals oversikt var han god for 3,2 milliarder samme år. Med en formueskatt på fire millioner kroner utgjorde denne skatten for Wilhelmsens del 1,3 promille av verdiene han rår over.

bøkene jeg leste i 2012

• "Slik blir du superrik - mine tolv uker som aksjespekulant" av Mímir Kristjánsson
  • "Svartebok over norsk asylpolitikk" av Rune Berglund Steen
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Hvorfor ytre høyre vinner debatten - og hvordan vi kan stoppe dem" av Eivind Trædal
  • "Piketty på 1-2-3 - kapitalen i det 21. århundret tegnet og forklart" av Esben S. Titland
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Dyrenes indre liv - kjærlighet, sorg, omtanke" av Peter Wohlleben
  • "Kunnskapsbløffen - skoler som jukser, barn som gruer seg" av Magnus E. Marsdal
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Såpass må du tåle - sex, krenkelser og offentlig debatt" av Heidi Helene Sveen
  • "Evig barnefri - historier om frivillig barnløshet" av Heidi Helene Sveen