De superrike

sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer

Manifest 2011 Heftet

Forfatteren beskriver hvordan det fins flere milliardærer i Norge enn noen gang, og ser med et kritisk blikk på den sytekulturen han mener hersker blant disse milliardærene.

Denne boken handler om de superrike. De som pendler til jobben hver dag i helikopter, svir av millioner av kroner hver gang de skal feire sin egen bursdag og har romerske dampbad I husene sine.

De siste 20 årene har vært en gullalder for norske milliardærer. Aldri har de vært flere. Aldri har de vært rikere. Men hva sier milliardærene selv til inntektsutviklingen? Spretter de champagnen? Sier de «takk»? Nei, tvert imot. De er fly forbanna fordi de må følge samme regler som alle andre, fordi de må betale skatt, fordi de bor i verdens siste sovjetstat.

Mimir Kristjánsson (f. 1986) er journalist i Klassekampen. De superrike er hans første bok.

Forlag Manifest

"Jeg får ikke engang noe julekort fra finansministeren. Det til tross for at mer enn halvparten av våre inntekter går direkte til staten."

Dersom Finansdepartementet skulle sende ut julekort til alle som til sammen betalte mer enn halvparten av inntektene sine til staten, ville posten fått alvorlige problemer i julerushet

I Norge betaler alle med formue over 700.000 kroner formueskatt (1.4 millioner for ektepar). Ingen av de 800.000 menneskene som gjør det, betaler mer enn 1,1 prosent. Men for superrikinger som Morten Wilhelm Wilhelmsen er den i virkeligheten langt lavere, fordi ligningen grovt undervurderer hvor store formuene deres er. Ifølge ligningen hadde Wilhelmsen en formue på 334 millioner kroner i 2009. I følge Kapitals oversikt var han god for 3,2 milliarder samme år. Med en formueskatt på fire millioner kroner utgjorde denne skatten for Wilhelmsens del 1,3 promille av verdiene han rår over.

bøkene jeg leste i 2012

• "FrP - rett fra levra - en historie om svik, løgn og suksess" av Gunnar Ringheim
  • "Svartebok over norsk asylpolitikk" av Rune Berglund Steen
  • "Om velferdsordningene våre og mytene som truer dem" av Lotta Elstad
  • "Blåstrømper - vi er de nye feministene" av Karen Thue
  • "Martin Tranmæls metode - da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen" av Mímir Kristjánsson
  • "Slik blir du superrik - mine tolv uker som aksjespekulant" av Mímir Kristjánsson
  • "Idealistene - venstresidens reise i det autoritære" av Bård Larsen
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Det svarte skiftet - vår 30 år lange reise fra lederskap til sinke i miljøpolitikken" av Eivind Trædal
  • "Slektsgranskerens guide til utvandringen 1825-1930" av Liv Marit Haakenstad
  • "Alt du må vite om vaksiner" av Tone Fredsvik Gregers