Slektsgranskerens guide til utvandringen 1825-1930

Vigmostad Bjørke 2013 Innbundet

Det første skipet med norske utvandrere kastet loss fra Stavanger 5. juli 1825, med kurs for New York. Dette var starten på den organiserte utvandringen fra Norge. Mer enn 850 000 nordmenn utvandret i perioden 1825-1930. Boken tar for seg utvandringens historie. Den gir et innblikk i hva som skjedde med dem som reiste - hele veien fra Norge til de kom fram til målet for reisen. Den belyser også gjennomutvandringen via et mellomland, et tema som ikke tidligere har vært omtalt i særlig grad i utvandrerlitteraturen. Boken gir praktisk veiledning for slektsgranskere som arbeider med utvandringen fra Norge. Den tar for seg kilder i Norge, England, USA og Canada og gir konkrete tips om hvordan vi kan gå fram for å finne utvandreren. Boken er rikt illustrert med historisk materiale, som bilder, kart og annonser. Om forfatteren: Liv Marit Haakenstad er cand.mag. med mellomfag i lokalhistorie. Hun har skrevet en rekke artikler om slekt og data og er en ettertraktet foredragsholder både i Norge og USA. Hun har tidligere utgitt bøkene Slektsgransking med dataveiledning, Slektsgransking. Steg for steg med praktiske eksempler, Min slekt - nyttige notater og utfyllingsskjema i slektsgransking og Min slekt - skjemahefte.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788241908729

EAN 9788241908729

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted USA Canada Storbritannia

• "Slektsgransking - steg for steg med praktiske eksempler" av Liv Marit Haakenstad
  • "Amerikabilder - den norske vesterheimen 1860-1960" av Knut Djupedal
  • "Ida - the link" av Colin Tudge
  • "Våre røtter - slektsgransking som hobby" av Nils Johan Stoa
  • "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Barndom - 70-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Ørkenen Sur - den norske uteliggerkolonien i Brooklyn" av Thor Gotaas
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Kjære gud jeg har det godt har du noe ull" av Mark Levengood
  • "Jorden skal gråte - USAs historie med indianernes øyne" av James Wilson