Ida

the link

av (forfatter), Josh Young (forfatter) og Irene Inman Tjørve (oversetter).

Schibsted 2009 Innbundet

I mer enn ett århundre har forskere kappes om å finne ut mer om menneskets stamtre. Nå kan alt vi trodde vi visste om primatenes opprinnelse plutselig være snudd på hodet. Årsaken er funnet av den perfekt fossilerte primaten Ida, 47 millioner år gammel. Har register.

I mer enn et århundre har forskere kappes om å finne ut mer om menneksets anetavle. Funnet av Ida - et perfekt fossil av en tidlig primat - gjør at historien om menneskenes opprinnelse må skrives om. Det 47 millioner år gamle fossilet er en ny brikke i det enorme puslespillet som menneskenes utviklingshistorie er. I nært samarbeid med forskerne som har undersøkt henne, forteller den prisbelønte forfatteren Colin Tudge om Ida og hennes histoire. Etter oppdagelsen av Ida fulgte en banebrytende naturvitenskapelig detektivvirksomhet, og Ida - The Link legger frem en omfattende utredning om det unike fossilet, samtidig som det plasserer henne inn i sin sammenheng. Boken gir nye og tankevekkende perspektiver på vår fortid og endrer det vi vet om både primatens evolusjon og, til slutt, vår egen.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

På tide å legge opp en leseplan for 2012.
Obs, denne listen er mest for min egen del...

• "De første tre minutter - moderne forskning om universets opprinnelse" av Steven Weinberg
  • "Slektsgranskerens guide til utvandringen 1825-1930" av Liv Marit Haakenstad
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Ida" av Jørn H. Hurum
  • "Erfaringer for fremtiden" av Kåre Willoch
  • "Genenes gåte" av Dag O. Hessen
  • "Evas sju døtre - en fortelling om våre genetiske formødre" av Bryan Sykes
  • "Det som ble Norge - om fjell, is og liv gjennom 2902 millioner år" av Reidar Müller
  • "Kampen om Dødehavsrullene - Dødehavsrullenes eksplosive innhold og kirkens konspirasjoner for å holde dem skjult" av Michael Baigent
  • "101 mennesker som forandret verden" av Simon Sebag Montefiore
  • "Bang! - kollisjoner og eksplosjoner i verdensrommet" av Knut Jørgen Røed Ødegaard
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen