Slektsgranskerens guide til utvandringen 1825-1930

Orion 2008 Innbundet

Rundt 800 000 nordmenn utvandret til Amerika i perioden 1825-1930. Bokens første del omhandler utvandringens historie og gir et innblikk i hva som skjedde med utvandrerne fra de forlot Norge til de ankom reisemålet. Her finner du også beskrivelser av utvandringen via Storbritannia. Andre del beskriver aktuelle kilder i Norge, England, USA og Canada, og er en praktisk veiledning med konkrete tips for slektsgranskere. Har litteraturliste og register.

Det første skipet med 52 norske utvandrere til USA kastet loss fra Stavanger 5. juli 1825. Dette var starten på den organiserte utvandringen fra Norge. Mer enn 800 000 nordmenn krysset Atlanterhavet i perioden 1825-1930. Selv om flere dro hjem igjen, har utvandringen satt dype spor. Her hjemme er det ikke mange som ikke er berørt, de fleste har en eller flere slektninger som utvandret. Bokens første del omhandler utvandringens historie. Den gir et innblikk i hva som skjedde med utvandrerne - hele veien fra Norge til de ankom reisemålet. Boken beskriver også gjennom utvandringen via England, et tema som tidligere er lite belyst. Andre del er en praktisk veileder for slektsgranskere. Den tar for seg kilder i Norge, England, USA og Canada, og gir konkrete tips om hvordan du kan gå frem for å finne utvandreren. Slektsgransker Liv Marit Haakenstad har tidligere utgitt Slektsgranskning med dataveiledning.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted USA Canada Storbritannia

• "Slektsgransking - steg for steg med praktiske eksempler" av Liv Marit Haakenstad
  • "Amerikabilder - den norske vesterheimen 1860-1960" av Knut Djupedal
  • "Ida - the link" av Colin Tudge
  • "Våre røtter - slektsgransking som hobby" av Nils Johan Stoa
  • "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Barndom - 70-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Ørkenen Sur - den norske uteliggerkolonien i Brooklyn" av Thor Gotaas
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Kjære gud jeg har det godt har du noe ull" av Mark Levengood
  • "Jorden skal gråte - USAs historie med indianernes øyne" av James Wilson