Skoler av stein

å skape fred med bøker, ikke bomber, i Afghanistan og Pakistan

av (forfatter) og Gunnar Nyquist (gjendikter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Dette er oppfølgeren til Tre kopper te, og fortsetter der forrige bok sluttet. Boka handler hovedsakelig om arbeidet med å bygge skoler i den nordøstlige delen av Afghanistan, kalt Talibans bakgård, og utfordringene som forfatteren og organisasjonen hans, Central Asia Institute, møter på underveis. Har register.

Fortsettelsen på historien om Greg Mortensons handlekraftige humanitære arbeid for fred og utdannelse.

I den internasjonalebestselgeren Tre kopper te fortalte eventyreren Greg Mortenson denbemerkelsesverdige historien om kampen for å bygge skoler i Pakistansfjellområder. Skoler av steintar opp tråden der Tre kopper te slutter i 2003. Her harMortensons engasjement blitt til en stor bevegelse med mange lojale hjelpere:mektige stammeledere, fattige bønder og modige landsbylærere. Hovedpersonenselv går løs på en formidabel oppgave: Han skal bygge barneskoler i Talibansbakgård i Afghanistan, et av de mest ugjestmilde områdene i verden. Samtidig måhan overbevise amerikanske militære om at skoler er et mer effektivt våpen motekstremisme enn bomber. Kan han lykkes?

ISBN13 9788205415607

EAN 9788205415607

Omtalt sted Afghanistan Pakistan

Omtalt person Greg Mortenson

• "I tynn luft - tragedien på Everest" av Jon Krakauer
  • "Den døde i Barentsburg" av Monica Kristensen
  • "Tre kopper te - én manns drøm om å skape fred - én skole om gangen" av Greg Mortenson
  • "Den talibanske cricketklubben - roman" av Timeri N. Murari
  • "Svalene i Kabul" av Yasmina Khadra
  • "Å gjøre en forskjell - refleksjoner fra en norsk utenriksminister" av Jonas Gahr Støre
  • "Vi må snakke om Kevin" av Lionel Shriver
  • "Å redde fisk fra å drukne" av Amy Tan