Skjulestedet

av (forfatter) og Miriam Claire Lane (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

På New York Times' bestselgerliste

Seksten år gamle Noa er forvist fra hjemmet sitt i Nederland etter at hun ble gravid med en tysk soldat og tvunget til å gi fra seg barnet. Hun bor på et lite rom i stasjonsbygningen på en jernbanestasjon som hun vasker for å få penger til å overleve.

Da hun oppdager en vogn som inneholder jødiske spedbarn som skal sendes til en konsentrasjonsleir, blir hun minnet på barnet som ble tatt fra henne. I et øyeblikk som vil endre totalt kursen på livet hennes, tar hun et av spedbarna og flykter inn i vinternatten.

ISBN13 9788202553692

EAN 9788202553692

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Frankrike Tyskland

Noa er seksten år. Hun jobber på en liten jernbanestasjon i Tyskland, hvor hun vasker for å overleve. Faren kastet henne ut fra barndomshjemmet i Nederland da han fant ut at hun var gravid med en tysk soldat. Barnet ble tatt fra henne etter fødselen, og savnet er stort.
En kveld hører hun lyder fra en ubevoktet jernbanevogn. Innholdet sjokkerer henne voldsomt, og hun skjønner hvorfor ingen tyske vakter vokter den. Vognen er full av jødiske spedbarn, som ganske sikkert er på vei til en konsentrasjonsleir. De er hjelpeløse og har ingen mulighet til å rømme. På ren impuls river hun til seg et av barna og flykter hals over hode...

Medrivende historie fra 2. verdenskrig, men sett fra et litt annet perspektiv. Boka er løselig basert på virkelige hendelser.

Det er noe som skurrer i denne boken, jeg tror ikke på noen av hovedpersonene og tar meg i å skumlese gang på gang. Gode kritikker stemmer ikke alltid, denne boken vil jeg bare glemme.

• "Den jeg var" av Eliza Graham
  • "Hotellet - en roman" av Fiona Davis
  • "Brudekisten" av Viola Shipman
  • "Der valmuene vokser" av Kristin Harmel
  • "Urolige hjerter" av Mariela Årsandøy
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters