Sirenenes sang

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Heftet

Fire menn blir funnet drept og lemlestet i Bradfield. Etterforskeren Carol Jordan og kriminologen Tony Hill må legge til side alle personlige følelser og forene krefter for å stanse mordene. Hun jakter etter tradisjonelle spor, han lager en psykologisk profil av morderen. Tony må føle og gjette seg fram, og dersom han tar feil på ett eneste grunnleggende punkt, kan det få dødelige konsekvenser. Dette er den første romanen om Tony Hill og Carol Jordan.

Sirenenes sang ble belønnet med The Gold Dagger Award i 1995.

De har funnet enda et lik. Nok en ung mann er blitt torturert og dumpet i Bradfields homsestrøk. Selv de mest skeptiske og motvillige blant politiet kan ikke lenger unngå å stirre sannheten i hvitøyet. Det er en seriemorder løs. En gærning. En som liker å leve farlig.
De nakne og forslåtte kroppene blir funnet på offentlige steder. Det er ikke gjort noe forsøk på å skjule dem.

Tony Hill blir trukket inn i etterforskningen. Hans jobb er å lage en psykologisk profil av morderen. Det er ingen hemmelighet at mange i politiet mener dette er bortkastet tid. Nymotens tull. Carol Jordan er etterforskeren som blir satt til å jobbe med Hill. Hun er full av beundring for arbeidet han gjør. Han skapet et detaljert og urovekkende bilde av et sykt sinn. Men etterhvert begynner Carol å føle mer enn bare beundring for Tony, hun vet ikke at hans personlige problemer gjør det umulig for ham å ha et forhold til en kvinne.

Imens fortsetter "Hendige Harry", som de har døpt morderen de jager, sitt syke spill. Han blir stadig dristigere. Statig mer oppfinnsom. Og han trekker Tony Hill inn i en intellektuell kamp der Tony vil måtte mobilisere alt han eier av kunnskaper og personlig mot for å gå seirende ut.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202300715

EAN 9788202300715

Omtalt sted England

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

• "Siste fristelse" av Val McDermid
  • "Under blødende hender" av Val McDermid