Scipios drøm

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Handlingen foregår i Provence på tre forskjellige tidspunkter, som alle er kritiske perioder for den vestlige sivilisasjonen: sammenbruddet av det romerske imperiet i det femte århundret, tiden omkring svartedauden i det fjortende og tiden rundt andre verdenskrig i det forrige århundre. Vi følger skjebnen til de tre mennene Malius Hippomanes, Oliver de Noyen og Julien Barneuve. Deres historier veves sammen, også gjennom tre historier om kjærlighet.

Iain Pears' første skjønnlitterære roman etter Et skilt ved korsveiener en like ambisiøs roman som den forrige, en bok som appellerer både til hjerte og hjerne. Iain Pears' nye, store europeiske roman foregår i Provence på tre forskjellige tidspunkt. Alle tre er kritiske perioder for den vestlige sivilisasjonen: Sammenbruddet av det romerske imperiet i det femte århundret, tiden for svartedauden i det fjortende og tiden rundt første verdenskrig i forrige århundre. Leseren følger skjebnen til tre menn: Manlius Hippomanes, galleren og aristokraten som er besatt av å ta vare på den romerske sivilisasjonen; Oliver de Noyen, poeten; og Julien Barneuve, en intellektuell som slutter seg til Vichy-regjeringen. Mennenes historier er vevd sammen gjennom hele fortellingen. Et annet sammenholdende element er den klassiske teksten som har gitt romanen dens tittel. Her fins også tre historier om kjærlighet: Alle tre forelsker seg i ekstraordinære kvinner. Sentralt i boka ligger dessuten en analyse av jødehatets historie.En tett, mørk og klok fortelling, like fengslende som Et skilt ved korsveien.Iain Pears er uten tvil en av Englands mest kunnskapsrike og samtidig fantasifulle forfattere. Han beveger seg lett og elegant mellom den personlige, nære historien og verdenshistorien.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205314337